شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / گشتی در خراسان شمالی

گشتی در خراسان شمالی

گشتی در خراسان شمالی

میخوایم با هم ، گشتی داشته باشیم در خراسان شمالی

1 )) آرامگاه زکریای پیامبر

سرانجام و پس از پیمودن راهی که بنا بود نیم ساعت زمان ببرد ولی دو ساعت زمان برد به روستای نامانلو میرسم ؛ تصورم بر این بود که آرامگاه زکریای پیامبر در نزدیکی‌ روستا ، واقع هست ؛ اما بدین گونه نبود .

خراسان شمالی
یه توضیح بدم :
سال ۱۳۹۶ به سفر استانی خراسان شمالی آمده و در سیاهه ی دیدنی ها ، آرامگاه منسوب به زکریای پیامبر را گنجانده بودم ولی چون زمستان بود و هوا ، سرد با منع اهالی نامانلو به دلیل این که می‌گفتند راه آرامگاه ، یخ بسته و خطرناک است ، نتوانستم آرامگاه را ببینم و بازدید از آن را به آینده موکول کردم .
زکریا از پیامبران افسانه ای اسرائیلی بوده که با شخصیتش در فیلم حضرت مریم ، آشنا شده ایم .

تا جایی که می‌شود را با خودرو میروم ؛ راهی شوسه ولی طولانی است تا آن که به نزدیکی یک کوه میرسم که از دور ، آرامگاه بر فراز آن ، مشخص است . با دیدن یک کلبه ی کوچک و شنیدن صداهایی از داخل آن به سمتش میروم تا پرس و جویی بکنم .
گروهی از فرهنگیان طبیعتگرد ، داخل کلبه هستند و به گرمی از من ، پذیرایی می‌کنند؛ من هم که داغون و خسته هستم ، پذیرایی ایشان را با دل و جان می‌پذیرم و وارد کلبه میشوم . جمعی صمیمی و پرانرژی هستند و با چای ، میوه و ناهار مفصل ، مرا شرمنده می‌کنند. حتا با نواختن آهنگی ، به جان جلا می‌بخشند .

خراسان مرکزی

تصمیم بر این‌ می‌شود که با همراهی تنی چند از ایشان به سوی آرامگاه برویم. باز هم با خودرو ، کمی جلوتر میرویم و آماده ی یک‌کوهپیمایی نیمه سنگین می‌شویم. راه آرامگاه ، پله گذاری شده و مشخص است . سربالایی تندی دارد و حدود یک ساعت طول می‌کشد.

خراسان مرکزی

روی هم‌رفته راه جذابی است که شما را به بلندای ۲۷۰۰ متری میبرد تا از آرامگاه زکریای پیامبر ، دیدن کنید ‌.

خراسان مرکزی

2 )) چهارتاقی تیموری

این چهارتاقی زیبا در کنار گورستان شهر شیروان ، قرار دارد و بر روی اشکوبه ای است بالاتر از رویه ی زمین . داخل سازه ، ساده است و تنها دور گنبدخانه ، دارای نوشته هایی به زبان عربی است .

خراسان شمالی

این چهارتاقی ، سازه ای است آجری از گونه ی چهارتاقی گنبددار که پلان آن از درون ، مربع و از بیرون ، هشت ضلعی است ؛ به گونه ای که دارای درگاه ورودی به درون آرامگاه هستند در حدود 6 متر و دیگر اضلاع 20 / 4 متر طول دارند . بلندا و پهنای درهای ورودی به ترتیب 20 / 2 متر و 40 / 1 متر با کلفتی دیوارهای 20 / 1 متر است .

این آرامگاه ، دارای گنبد است که بلندایش از بخش بالایی سازه ، 5 / 2 متر است و بلندا تا زیر گنبد ، 20 / 4 متر میباشد . با چهارده پلکان به شکل مارپیچ به پشت بام ، راه می یابد .

آرایه های به کار رفته ، دربردارنده ی تاق نماهایی به صورت جناقی و نعل اسبی و آجرکاری خفته راسته در نمای بیرونی و گچ بری در تقاطع اضلاع و سردرها و نوشته ای دور تا دور به رنگ پیروزه ای با نقوش اسلیمی است . مصالح به کار رفته ، دربردارنده ی آجر ، چوب ، گچ و آهک است . صاحب آرامگاه را عمید خواجه از سرداران امیرتمور گورکانی دانسته اند .

خراسان شمالی

3 )) روستای خسرویه

شوربختانه از روستای خسرویه ، نماد روستایی بودن ، بسیار کم بر جای مانده است و آن هم ، چند خانه ی ویرانه ی قدیمی میباشد . البته باغستان های پردرخت و سبز در روستا ، خودنمایی میکند .

خراسان شمالی

4 )) آرامگاه ابوالفضل آدینه زاده

نوجوان زیبای داستان غمناک جنبش مهسا به سال 1401 که به دنبال برخورد تیرهای ساچمه ای فراوان در مشهد ، کشته شد در آرامگاه روستای نجف آباد ، شهرستان فاروج ، استان خراسان شمالی ، آرمیده است . به رسم ادب و به یاد این نوجوان زیبا و دوست داشتنی بر آرامگاهش ، حاضر میشوم و یاد و نام او را گرامی میدارم .

بر روی آرامگاه وی ، چنین نگاشته اند :

جاویدنام ابوالفضل آدینه زاده

فرزند سیده گل دسته و علی

27 / 3 / 1384

16 / 7 / 1401

به خون جگر زادمت / به نام وطن دادمت

آرامگاه او با نمادهای (( زن / زندگی / آزادی )) و (( مرد / میهن / آبادی )) ، آراسته گشته است .

خراسان شمالی

5 )) حسینیه ی جاجرمی

راه درازی را تا بجنورد میپیمایم که از یک حسینیه ی زیبای قاجاری ، دیدن بکنم . این حسینیه به مرکز فراوری و فروش ساخته های دستی ، تبدیل شده و بازدید از آن ، رایگان است .

خراسان شمالی

خراسان شمالی

خراسان شمالی

6 )) نارین دژ

دژ بزرگ ویرانه ای با کهنای 5 هزار سال که تا زمان محمدشاه قاجار نیز پا بر جا و مورد استفاده بوده است . این دژ تاریخی در شهر جاجرم ، واقع است .

خراسان شمالی

گشتی در خراسان شمالی

7 )) پرستشگاه اسپاخو

خراسان شمالی

آخرین جایی که در استان خراسان شمالی ، مورد بازدیدم قرار میگیره ، آتشکده یا پرستشگاه اسپاخو هست که در روستایی به همین نام ، قرار گرفته . ساختمانی تمامن از سنگ و ملات با یک گنبد که رو به ویرانی نهاده . این جا ، آتشکده ای بوده است برای اواخر دوره ی ساسانیان .

خراسان شمالی

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.