شنبه 15 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / تهران / یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه بار دیگه تهرون رو انتخاب میکنیم .

1 )) کنیسه ی حییم

تهرون

از یک هفته جلوتر از طریق فضای مجازی ( اینستاگرام و سپس واتساپ ) برای بازدید از کنیسه ی یهودیان تهران به نام کنیسه ی حییم ، نام نویسی میکنم ؛ مبلغ این بازدید ، نفری هفتاد هزار تومان هست .

کنیسه ، نام ویژه ی عبادتگاه یهودیان هست ؛ همانند کلیسا برای مسیحیان و مسجد برای مسلمین .

تهرون

سر ساعت مقرر در خیابان سی ام تیر که مشهور به خیابان ادیان است ، حاضر میشیم تا درِ کنیسه ، باز شده و داخل شویم .

بر در بزرگ آبی رنگ کنیسه ، نگاشته شده (( کنیسه حییم )) ؛ وارد حیاط بزرگی میشویم که چند ساختمان قدیمی در اطراف آن به چشم میخورد . وارد ساختمان اصلی میشویم که سالنی است پر از چیدمان صندلی . دور تا دور سالن اصلی را با دعاهای یهودی با زبان عبری و تصاویر مذهبی پوشانده اند .

تهرون

تهرون

بخش اصلی سالن ، با پرده ای قرمز رنگ با نقش های یهودی ، پوشانده شده است . کتاب مذهبی تورات و دعاهای یهودی در داخل جعبه ای زیبا بر روی سکوئی ، دیده میشود . ستاره ی داوود که نماد مهمی در یهودیت است بر فراز بخش اصلی سالن ، نصب شده است .

تهرون

2 )) گنجینه ی ایران باستان

تهرون

اگرچه علااقه ی چندانی به بازدید از گنجینه ها ندارم ولی این بار که نوبت به بازدید از گنجینه ی ایران باستان در خیابون سی تیر شد به رسم تجدید خاطرات و هم چنین ادای ارج به این گنجینه ی تاریخی ارزشمند بدان جا میرویم . این گنجینه در سال 1316 ، بنا نهاده شده است .

دوره ی پارینه سنگی قدیم و میانه ؛ دوره ی پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی و دوره ی نوسنگی از جمله بخش های گوناگون این گنجینه هستند .

گنجینه ی ایران باستان ، نخستین گنجینه ی کشور است که سازه ی آن به صورت ویژه برای گنجینه ، ساخته شد . طراحی این سازه ، توسط آندره گدار ، معمار فرانسوی ، انجام شد و دو معمار ایرانی به نام های عباس علی معمار و استاد مراد تبریزی در فاصله ی سال های 1312 تا 1315 ، آن را ساختند .

تهرون

ایوان این سازه با الهام از تاق کسرا در تیسفون ، یکی از آثار معماری مشهور دوره ی ساسانی و آجرنماهای سازه ، نشانگر سنت ایرانی آجرکاری است .

تهرون

سالن های نمایش آثار به گستره ی حدود 4800 متر مربع دربردارنده ی دو طبقه و یک طبقه ی زیرین است . این آثار بر پایه ی گاهنگاری از پارینه سنگی قدیم ( بیش از یک میلیون سال پیش ) تا پایان دوره ی ساسانی ( 651 میلادی ) ، چیدمان شده اند .

تهرون

سالن های طبقه ی یکم دربرگیرنده ی آثار پیش از تاریخ شامل دوره های پارینه سنگی ، فراپارینه سنگی ، نوسنگی و مس و سنگ است . طبقه ی هم کف ، دربردارنده ی آثار تاریخی شامل دوره های مفرغ ، عیلام ، آهن ، ماد ، هخامنشی ، سلوکی ، اشکانی و ساسانی است .

این مجموعه ، دربردارنده ی بیش از سه میلیون اثر سفالی ، استخوان ، سنگ ، شیشه ، چوب ، فلز ، پارچه ، کتاب ، سکه و آثار دیگر است که بیش تر آن ها از کاوش ها و بررسی های باستان شناسی کشور به دست آمده اند . این آثار ، بیانگر بیش از یک میلیون سال تاریخ سکونت بشر در ایران است .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای باقرآباد

روستای باقرآباد

روستای باقرآباد روستای باقرآباد ، روستایی کوچک و نیمه رها شده است در شهرستان بویین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.