جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانه / پل ها / پل های تاریخی آب گرم

پل های تاریخی آب گرم

شهر آب گرم ، یکی از شهرهای استان قزوین است که با فاصله ی 100 کیلومتری از مرکز استان ، واقع شده که این فاصله را در یک ساعت و 15 دقیقه ، میتوان پیمود . برنامه ی امروز ما ، بازدید از سه پل تاریخی این شهر است . با آقای رضا فرشته خوی از دوستان قدیمی خودم در شهر آب گرم ، هماهنگ کرده ام تا ما را در این بازدید ، راهنمایی بکند .

پل های تاریخی آب گرم

  یکی از پل های تاریخی شهر ، امیر کبیر ، نام دارد که حدود سد سال پیش ، توسّط روس ها ، ساخته شده است . همینک ، روی پل را آسفالت و به گذرگاه خودروها ، تبدیل کرده اند . هم چنین دو سمت پل ، نرده کشی شده است . این پل بر بخشی از خر رود ، بسته شده . آجری است و دارای سه دهانه که بر دو پایه ی قطور ، استوار شده است . بر بالای هر سه دهانه ، نشانه ی چکّش که نشانه ی ویژه ی روس ها بوده ، دیده میشود .

پل های تاریخی آب گرم

پل دیگر که در خیابان اصلی شهر ، ساخته شده است ، حدود 80 سال پیش ، توسّط امریکایی ها ، برپا گشته و این پل نیز دارای سه دهانه است . البتّه پل نوساز بتونی در کنار این پل برای گسترش گذرگاه خودروها ، ساخته شده که چهره ی تاریخی آن را بر هم زده است . این پل ، سنگ و آجری است و دارای آرایه ی ویژه ای نمیباشد .

پل های تاریخی آب گرم

پل های تاریخی آب گرم

پل های تاریخی آب گرم

پل های تاریخی آب گرمپل های تاریخی آب گرم

پل سوم که اندکی بیرون از شهر در سمت جنوب خاوری ، قرار دارد ، یک پل نیمه ساخته است که حدود 70 سال پیش ( تقریباً 1322 خورشیدی ؛ 1943 زادروزی ) و توسّط آلمان ها در روند جنگ جهانی دوم ، برپا شده ولی سپس به حال خود ، رها گشته است . نام این پل ، اینجله کورپو یا آلمان کورپوسو میباشد .نام اینجله یا انجیله بر پایه ی نام انگلیسی engineer به چماره ی مهندس ، برگزیده شده . معماری این پل ، بیانگر تاریخی سرشار و دربردارنده ی همه ی سبک های مهمّ اروپا از روم باستان گرفته تا پست مدرنیسم میباشد . پس از کشمکش آلمان ها با روس ها ، ساخت این پل ، نیمه کاره ماند و به حال خود ، رها شد .

پل های تاریخی آب گرم

پل های تاریخی آب گرم

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.