سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / سمنان / مسجد تاری خانه

مسجد تاری خانه

مسجد تاری خانه

پس از اون میرم مسجد تاری خانه ؛ بلیطش ، 4000 تومنه . مسجدی بزرگ ، زیبا و استوار . تا نزدیک مناره ی زیباش هم میشه رفت ولی بالاش نمیشه .

مسجد تاری خانه

مسجد تاری خانه

مسجد تاری خانه

مسجد تاری خانه

ساعات بازدید از مسجد : صبح ها از 8 و نیم تا سیزده و پس از نیم روزها از 15 و پانزده دقیقه تا هفده

شماره ی تماس = 09124317309 آقای اصحابی

شماره ی ثبت مسجد = 80

تاریخ ثبت = 1310

کهنا = سده ی دوم

این مسجد ، یکی از بهترین نمونه های مساجد نخستین در ایران و از کهن ترین سازه های پس از اسلام است . درباره ی تاری خانه و زمان ساخت سازه ی نخستین آن ، صاحب نظران بسیاری ، سخن گفته اند و کهنای آن را میان 130 تا 170 هجری قمری دانسته اند . در وجه نام گذاری این سازه گفته اند که تاری به چماره ی خداست و تاری خانه یعنی خدای خانه .

تاری خانه ی دامغان ، یکی از کهن ترین سازه ها در شیوه ی خراسانی است و جزء نخستین مساجد ایران است که در فضای آن ، مناره ساخته اند . در زمان بازسازی مسجد در سده ی سیبزدهم هجری به جای طاق های مازه دار ( بیضوی ) اصلی که بیش تر ، فروریخته بودند ، طاق های نوک تیز جناغی ( تیزه دار ) ، ساخته شدند ؛ هرچند که در بخش هایی از سازه ، نمونه هایی از طاق های مازه دار نخستبن به چشم میخورد .

در دوره ی سلجوقی ، مناره ی دایره شکل دیگری به مسجد ، افزوده شد که دارای نوشته ای به خط کوفی دربردارنده ی آیات قرآنی بوده که به نام سازنده ی آن ، بختیار ، فرزند محمد ، نام گذاری شده است . بلندای کنونی این مناره ، 26 متر است و 86 پله دارد . مناره ی مسجد تاری خانه در سال 420 هجری به مجموعه ، افزوده شد و. دارای آرایه های آجری بسیار زیبا به شیوه ی سلجوقی میباشد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای باقرآباد

روستای باقرآباد

روستای باقرآباد روستای باقرآباد ، روستایی کوچک و نیمه رها شده است در شهرستان بویین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.