جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / تهران / کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

  کاخ گنجینه ی نیاوران در میدان باهنر ( نیاوران ) ، واقع شده است و تلفن تماسّ آن ، 22282012 تا 15 می باشد . اگر بخواهید از همه ی بخش های کاخ گنجینه ، بازدید کنید ، باید با پرداخت مبلغ 11000 ریال ، بلیط همه ی بخش ها را فراهم نمایید . این بخش ها ، عبارتند از :

  1 ـ گنجینه ی جهان نما

در سال 1355 ، این گنجینه ، برای نگه داری چیزهای پیشکشی به فرح دیبا ، گشایش یافت . در این گنجینه ، آثاری از پیکاسو ، پُل گوگِن ، حسین زنده رودی ، پرویز تناولی و بهمن محصّص نیز به چشم می خورند . نگاره برداری در این گنجینه ، بدون فلاش ، آزاد است .

  2 ـ کاخ صاحب قرانیّه

کاخ گنجینه ی نیاوران

  گستره ی این کاخ زیبا ، 2060 متر است که در 2 طبقه ، توسّط حاج علی خان حاجب الدّوله ، ساخته شد و ناصرالدّین شاه که در سی و یکـمین سال پادشاهی خویش ، خود را صاحب قَران نامـــید ، این کاخ را هم صاحب قرانیّه ، نام نهاد . این کاخ در تاریخ 11 / 11 / 1334 با شماره ی 419 به ثبت مردمی رسیده است . در درون کاخ که بسیار باشکوه است ، بهره گیری از تلفن هم راه و نگاره برداری با فلاش ، ممنوع می باشد . تابلوهایی از رخدادهای مشروطیّت ، تهران قدیم و دست خط های ناصرالدّین شاه و شاهان قاجار به دیوارهای کاخ ، آویزان شده اند . در این کاخ از جاهای زیر ، دیدن می کنم :

الف ) اتاق نظام ( اتاق جنگ )

در این اتاق که دیوارهای آن ، دولایه و ضدّگلوله می باشد ، نشست های سرّی نظامی ، برگزار می شده است .

ب ) تالار جهان نما

دیدارهای رسمی محمّدرضاشاه پهلوی در این تالار ، برگزار می شده است . تالاری که دفتر اصلی کار وی نیز در همان جا ، قرار داشته است . آرایه های این تالار ، هم پیوند به دوره ی مظفّرالدّین شاه است . بزرگ ترین فرش آن با 54 متر گستره در میانه ی تالار ، پهن شده است .

ج ) اتاق دیدار با سفرا

د ) اتاق انتظار سفرا

ه ) استراحتگاه شاه

و ) حوض خانه

مهمانی ها و پذیرایی های زمان پهلوی در این جا که زیرزمین کاخ صاحب قرانیّه است و در زمان قاجار ، ساخته و در دوره ی پهلوی ، بازسازی شده ، برگزار می شده است .

یکی از کالسکه های تابستانی ناصرالدّین شاه ، درِ چوبی لاکی بسیارزیبا ، ظروف به کاررفته در جشن های 2500 ساله ی شاهنشاهی و لوستر تمام بلور که پیشکشی ملک فاروق به مناسبت ازدواج فوزیه و محمّدرضاشاه بوده است نیز در این جا به نمایش گذاشته شده اند .

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

  ز ) کرسی خانه

ح ) اتاق ورق بازی

ط ) سرویس بهداشتی

ی ) اتاق پذیرایی

کاخ گنجینه ی نیاوران

  3 ـ 47 ـ کاخ نیاوران = سازه ی این کاخ با 9000 متر مربّع گستره ، 2 طبقه و یک نیم طبقه در سال 1337 خورشیدی ، آغاز شد و در سال 1347 خورشیدی به پایان رسید . طرح آن از محسن فروغی ، گچبری ها از استادعبداللّهی ، آیینه کاری از استادعلی اصغر و کاشی کاری نمای بیرونی از استادکاظم پور و ایلیا می باشند . سقف آلومینیومی سازه نیز از میانه ، باز می شود ؛ امّا با همه ی این تفاسیر ، شوربختانه به علّت بازسازی ها ، کاخ نیاوران ، بسته است .

  4 ـ 47 ـ کوشک احمدشاهی

کاخ گنجینه ی نیاوران

  این کاخ زیبا با 800 متر مربّع گستره در 2 طبقه ، ساخته شده و در دوره ی پهلوی یکم ، دفتر کار رضاشاه بوده است . هم اکنون در درون این سازه با نصب تــصاویری از فرحناز پهلوی ، رضا پهلوی ، احمدشاه قاجار و … ، گنجینه ی ارزشمندی را برپا کرده اند که دربردارنده ی :

الف ) اتاق آجودان         ب ) اتاق غذاخوری               و ج ) اتاق مطالعه می باشد .

کاخ گنجینه ی نیاوران

  5 ـ 47 ـ باغ نوشته ها

کاخ گنجینه ی نیاوران

  زیر باران پاییزی سخت به سمت باغ نوشته ها که در بهمن 1387 ، گشوده شده و در گوشه ای از مجموعه ی نیاوران ، قرار دارد ، می روم . در این باغ باصفا ، الگوبرداری از نوشته های کهن ایرانی در جای جای ایران ، صورت گرفته و با ساخت نمونک هایی ، آن ها را به مشتاقان فرهنگ و ادب این مرز و بوم ، پیشکش کرده اند .

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

کاخ گنجینه ی نیاوران

  بازدید از مــجموعه ی نیاوران به پایان می رسد و به سمت خانه ی نیمایوشیج در محلّه ی دزاشیب ، رهسپار می شوم . خانه ی نیما را می یابم . زنگ را به صدا در می آورم . بانوی ارجمند و باشخصیّتی ، آشکار می شود . او با پوزش می گوید که این مِلک ، خصوصی است و هم سرش ، آن را در سال 1348 از فرزند نیما ، خریداری کرده و شوربختانه به هیچ عنوان ، بازدید از آن را اجازه نمی دهد . سپاسگزاری نموده و به سوی گورستان ظهیرالدّوله می روم .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.