چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانه / پل ها / تهران گردی

تهران گردی

روز آدینه یازدهم تیرماه است که در هوائی گرم و تهرانی خلوت و آرام ، برنامه ای میریزیم تا به بازدید از چهار دیدنی این شهر تاریخی و زیبا بپردازیم .

1 )) کاروان سرای خانات

4 (8)

همه با هم در کنار تیمچه ی حاج کاظم

این کاروان سرا که به تازگی ، نام آوری خود را از سریال برادر که این روزها در ماه رمضان از تلویزیون ، پخش میشود ، گرفته است ، بزرگ ترین کاروان سرای درون شهری تهران است که ده هزار متر مربّع گستردگی دارد . کاروان سرای زیباییست که در میدان امین السّلطان در جنوب شهر تهران ، قرار گرفته است . کهنای آن به دوره ی قاجار میرسد . نام خانات را از مجموع حجره هایی به دست آورده است که هر یک ، خان ، نامیده میشود .

4 (9)

2 )) خانه گنجینه ی مقدّم

4 (10)

میگویند که این خانه ی زیبا ، گران ترین خانه ی ایران و برخی گفته اند که گران ترین خانه ی جهان است . وارد خیابان سپه ( امام خمینی ) که میشویم ، این خانه در بر شمالی این خیابان و حدّ فاصل خیابان های شیخ هادی و ولی عصر ، قرار گرفته است . بلیط ورودی آن ، 30000 ریال و بردن کوله پشتی ، کیف بزرگ و حتّی منوپد به درون خانه ، ممنوع میباشد . این خانه از شاه کارهای معماری ایرانی است و با کوشش زنده یاد دکتر مقدّم ، بهسازی و آرایه گری شده است .

4 (3)

4 (4)

4 (5)

4 (6)

4 (7)

3 )) سقّاخانه ی شیخ هادی

4 (11)

قدم زنان ، وارد خیابان شیخ هادی میشویم تا پس از اندکی به سقّاخانه ی شیخ هادی برسیم . این سقّاخانه را سیاسی ترین سقّاخانه ی ایران میدانند . در این جا در دوره ی قاجار ، یک کنسول امریکایی ، کشته میشود . شما را به خواندن داستان کامل این رخداد در پایگاه های اینترنتی ، فرامیخوانم .

4 (12)

بدبختانه شکل سنّتی سقّاخانه را با مرمر پوشانده اند و به جز همین رخداد تاریخی ـ سیاسی ، نمای معماری شایان توجّهی ندارد .

4 (2)

این خودروی زیبا را در خیابان شیخ هادی میبینم .

4 )) پل طبیعت

4 (13)

این پل زیبا که به راستی یکی از متفاوت ترین جلوه های گردشگری تهران است در بزرگ راه مدرّس ، قرار دارد و دو بوستان آب و آتش و طالقانی را به یک دپیگر ، پیوند میدهد . سه طبقه است و قدم زدن بر روی آن و تماشای مناظر سرسبز شمال تهران از بالای آن ، بسیار خوشایند میباشد .

4 (1)

در این سفر یک روزه ی خوب ، همسفران عزیزی همراهیم کردند :

آیدای عزیزم ، همسرم

میرحسین عزیزم ، برادرم

زینب عزیزم ، خواهرم

و غزاله ی عزیزم ، خواهر خانمم

4 (14)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

اردبیل جان

اردبیل جان

اردبیل جان استان اردبیل جان برای دومین بار در سال 1402 ، میزبان ماست ؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.