جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / قزوین / مسجد راه چمان

مسجد راه چمان

به نام خداوندگار زیبایی

بازدید از مسجد راه چمان

29 دی 1391

گردشگران : دو نفر ( علی رضا هاشمی و احسان حلّاجان  )

  برای هماهنگ کردن بازدید از این مسجد تاریخی ، چند روز قبل ، ضمن مراجعه به مسجد ، با حسین آقا که از مسؤولین مسجد بود ، صحبت و با او برای حضور در مسجد در روز آدینه بیست و نهم دی ماه ، هماهنگ نمودم . ساعت 7 و 45 دقیقه ی آدینه در مسجد ، حاضر می شویم . در همان لحظه ی ورود ، با آقای وفاپور ، برخورد می کنم و ضمن خوش حالی بسیار از این که یکی از هم کلاسی های دوره ی کلاس آموزش زبان عربی ام را دیده ام ، متعجّب هم می شوم که آقای وفاپور در این جا ، چه می کند . به هر حال ، پس از ورود ، به قسمت کوچک تر و قدیمی مسجد می رویم و به انتظار پایان دعای ندبه می نشینیم تا یکی از مسؤولین مسجد ، جهت ارائه ی توضیحات درباره ی این مکان تاریخی ، نزد ما بیاید . این مسجد در خیابان تهران قدیم ، قرار گرفته و دارای دو قسمت نوساز و کهن است . در قسمت کهن که خیلی کوچک است و تنها با سفارش و حفاظت سازمان میراث فرهنگی بر جای مانده است ، با ستون های سنگی عظیمی ، رو به رو می شویم به اضافه ی یک محراب کوچک و چند طاقی معمولی .

قسمت قدیمی مسجد

  آقای وفاپور ، پس از پایان مراسم دعا به ما می پیوندد و به ارائه ی توضیحات می پردازد :

  1 ) سال ها پیش ، قرآنی در این مکان ، یافت شد که در آن تاریخ 700 هجری قمری ، نقش بسته بود و این امر ، نشانگر قدمت این مسجد است . این قرآن ، هم اکنون در اختیار امنای مسجد می باشد .

  2 ) بافت نخستین مسجد به حدود 70 تا 80 سال پیش بازمیگردد .

  3 )  ساختمان قدیمی مسجد ، دارای بالکنی بوده که جهت اقامه ی نماز تابستانی ، استفاده می شده و سقف مسجد هم از چوب و حصیر بوده است .

  4 ) علّت نامگذاری مسجد به این اسم احتمالاً بدان جهت بوده است که چون این مسجد در مسیر ارتباطی روستای شریف آباد آن زمان که شهر شریفیّه ی کنونی است ، قرار داشته است و در گذشته ، نام این روستا ، چمن بوده است .

  5 ) بافت جدید مسجد به عنوان حسینیّه در سال 1379 ، احداث شــــــده است . پیش از ساخت حسینیّه ، از زمین آن برای کارگاه نخ تابی ، استفاده می شده که با جمع آوری کمک های مردمی ، خریداری شده است .

مسجد راه چمان

  6 ) امامت جماعت مسجد در 40 سال گذشته بر عهده ی آقای سلیمانی ، پیش از وی برعهده ی آقای سیاهپوش و اکنون بر عهده ی آقای ملکی است .

  7 ) برخی از اعضای هیئت امنای مسجد : آقایان وفاپور ، جلیلوند ، صبّاغ ، رسولی و تعهّدی

  8 ) با نظارت سازمان میراث فرهنگی ، ظاهر بیرونی قسمت قدیمی مسجد ، کاملاً حفظ شده است .

مسجد راه چمان

  9 ) این مسجد هم همانند مساجد مهمّ دیگر ، دارای آب انبار بوده که اکنون ، تغییر کاربری داده است .

  10 ) مسجد راه چمان ، زیر نظر اداره ی اوقاف ، اداره می شود .

  11 ) در این مسجد نیز در روزها و شب های ویژه ی مذهبی هم چون عاشورا و تاسوعا و شام غریبان ، مراسم خاصّی هم راه با پخش شام یا ناهار ، برگزار می شود .

  12 ) پس از آغاز جنگ 8ساله ، یکی از نخستین پایگاه های بسیج در این مسجد ، شروع به فعّالیّت کرده است و شهدای بسیاری نیز از این مســـجد ، جان خود را فدای وطن کرده اند از جمله : شهیدان حسن پور ، رسولی و شالی . این پایگاه بسیج ، هم اکنون نیز با نام علویّه ، مشغول فعّالیّت است .

  13 ) نکته ی جالب درباره ی قسمت نوساز مسجد ، این است که این قسمت با وجود وسعت زیاد ، فاقد ستون است و این امر ، نشان دهنده ی مرغوبیّت موادّ ســازنده ی مسجد می باشد .

  14 ) سرویس بهداشتی مسجد با کمک شهرداری منطقه ، احداث شده است .

  پس از توضیحات آقای وفائی پور به زیرزمین مسجد می رویم که خانه ی شهید ، نام گرفته است . در این بخش ، تصاویر و نمونک هایی از شهدای کربلا و جنگ 8 ساله به نمایش درآمده اند . مسؤول این قسمت ، آقای داداشیان پور از جانبازان جنگ می باشد .

مسجد راه چمان

  در ورودی بزرگ مسجد ، یک در زیبای منبّت کاری شده توسّط علی گرامی جاه است که در سال 1425 هجری قمری ، ساخته شده است .

121 (7)

  مسجد ، دارای یک حیاط کوچک در سمت شرقی هم می باشد که سرویس های بهداشتی در آن جا ، قرار گرفته اند .

  این مسجد ، دارای 4 طبقه می باشد . دو مناره ی کوچک هم بر بالای مسجد ، دیده می شوند که برخی از کاشی های هر دوی آن ها ، ریخته شده است .

  وقتی از بیرون مسجد ، بازدید می کنیم با ناودان های سنگی در بافت قدیم مسجد و یک کتیبه با تاریخ 1324 ، رو به رو می شویم که بر بالای سردر قدیمی مسجد ، نصب شده است . دور تا دور قسمت بیرونی نوساز مسجد نیز سوره ی ضحی به قلم درآمده است .

121 (5)

121 (6)

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

2 دیدگاه

  1. سلام علیرضا جان
    خوش میگذره هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  2. خدا رو شکر که دوباره درست شد
    چند روزی بود که مینوشت به زودی خیلی ناراحت بودم
    می بینم که از رنگ آبی به بنفش تغییر قیافه داده ایرانگشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.