جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / برج طغرل و آرامگاه استاد محیط طباطبائی

برج طغرل و آرامگاه استاد محیط طباطبائی

برج طغرل و آرامگاه استاد محیط طباطبائی
 

برج طغرل

برج طغرل با 5 / 22 متر بلندا و بدنه ای تَرَک تَرَک در شهرری ، واقع شده است و به احتمال قوی ، آرامگاه طغرل یکم ، پادشاه سلجوقی است . این برج از آثار سده ی ششم کوچی است که از درون ، گرد و از بیرون ، به شکل یک ستاره ی چهار پر است . قطر درونی برج ، 11 متر و قطر بیرونی آن ، 15 متر است و در سال 1301 کوچی ماهی به دستور ناصرالدّین شاه ، مورد بازسازی قرار گرفته است . این برج ، هیچ گونه پلکان به سمت بالا نداشته و تنها دارای یک هواخور برای جلوگیری از ایجاد نمناکی است . بلیط ورودی آن ، 500 تومان می باشد .

برج طغرل و آرامگاه استاد محیط طباطبائی

 آرامگاه استادمحیط طباطبائی

برج طغرل و آرامگاه استاد محیط طباطبائی

  استادمحیط طباطبائی ، ادیب نامدار ایرانی که از علاقه مندان سازه ی آرامگاهی برج طغرل بوده است ، در مرداد 1371 در می گذرد و بر پایه ی وصیّت خویش ، البتّه به سختی فراوان و با دستور اکبر هاشمی رفسنجانی ، در کنار این برج به خاک سپرده می شود .

سیّدمحمّد طباطبائی ( 1281 کوچی خورشیدی ) نامدار به محیط طباطبائی ، پژوهشگر ، مورّخ و ادیب برجسته ی معاصر ایران بوده است .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.