پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / آبشارها / آبشار و پل آبنیک

آبشار و پل آبنیک

آبشار آبنیک

1 )) روستای آبنیک ، یکی از مجموعه روستاهای شهرستان رودبار قصران در استان تهران است که برای رسیدن به این روستا ، باید از راه بزرگ راه جان باخته بابایی ، وارد بزرگ راه ارتش شده و تا پایان ، آن را پی بگیرید تا به راه کوهستانی اوشون فشم برسید ؛ هنگامی که به فشم رسیدید ، نخستین میدان اصلی این منطقه را باید به سمت راست بروید تا پس از گذراندن یک راه زیبا به سه راهی روستای آبنیک برسید و وارد شاخه ی سمت چپ راه شده و تا روستای آبنیک ، پیش بروید .

آبشار و پل آبنیک

بخشی از راه فشم

2 )) هنگامی که به این روستا رسیدید ، راه اصلی روستا را پی بگیرید تا پس از بیرون رفتن از روستا و رسیدن به یک راه خاکی ، وارد راه اصلی آبشار شوید . این راه خاکی برای گونه های خودروها از سواری تا وانت ، مناسب است ؛ اگرچه برخی از بخش های آن ، ناهموار میباشد ولی در مجموع ، راه خوبیست . در پایان این راه که دیگر به رودخانه میرسد ، در سمت چپ ، محوّطه ای به عنوان توقّفگاه خودروها در نظر گرفته شده است . ماشین را با خیالی آسوده در این توقّگاه بگذارید و پس از برداشتن ابزار لازم ، آماده ی یک کوهپیمایی ساده شوید .

3 )) ابزار لازم ، بسته به فصل گردش شما ، متفاوت است :

الف ) لباس مناسب فصل ب ) کفش کوهپیمایی ج ) باتون د ) کرم پادآفتاب

4 )) از این جا که ماشین را میگذاریم تا آبشار ، حدود 40 دقیقه به درازا میانجامد . راه ، پاکوب شده و کاملاً مشخّص است ؛ امّا تنها تا بخشی از آن . هنگامی که پس از ده دقیقه پیمایش به یک دو راهی میرسید که راه سمت راست به سوی بالا با شیبی تند و راه سمت چپ به سوی پایین و در راستای رودخانه میرود ، شما ، باید راه پایین را پی بگیرید و در راستای رودخانه ، راه را بروید ؛ از این جا ، دیگر راه پاکوبی ، دیده نمیشود و تنها نشانه ی شما برای رسیدن به آبشار ، خود رودخانه است .

آبشار و پل آبنیک

بخشی از راه کوهپیمایی

5 )) پس از پشت سر گذاشتن چند تنگه ی زیبا که ما را به یاد تنگه واشی انداخت و پس از گذراندن بخش هایی از راه از درون آب به آبشار میرسیم . توجّه داشته باشید که آبشار در پشت یک پیچ ، واقع شده و در راه مستقیم شما ، هرگز دیده نمیشود ولی میتوانید آن را از صدای غرّش آمیزش ، بیابید .

آبشار و پل آبنیک

احسان در راه

6 )) آبشار در حدود 8 متر بلندا دارد و بسیار پرآب است . تا جایی که در زیر خود ، حوضچه ی بزرگی را پر از آب ، تشکیل داده که در فصل تابستان میتواند جای خوبی برای شنا باشد .

آبشار و پل آبنیک

آبشار آبنیک

7 ))  موقع جی پی اسی آبشار : 36 درجه ی شمالی و 51 درجه و سی و هفت دقیقه ی خاوری ؛

بلندای آبشار از رویه ی زمین : 2553 متر

آبشار و پل آبنیک

من در کنار آبشار

پل آبنیک

آبشار و پل آبنیک

پل آبنیک

1 )) این پل بر روی رودخانه ای ، بسته شده که در راه شاخه ای روستای آبنیک که از راه اصلی ، جدا میشود ، قرار دارد .

2 )) پل ، یک دهانه است و با سنگ ، ساخته شده است .

3 )) این سازه با شماره ی 10397 در تاریخ یکم مهر 1382 به ثبت مردمی رسیده است .

4 )) نکته ی گیرای این پل ، این است که تابلوی راهنمای آن به گونه ی شگفت ناکی در جایی ، نصب شده که به سختی ، میتوان داده های روی آن را خواند و این ، جای بسی شگفتی دارد .

5 )) قوس پل ، نیم دایره است .

6 )) پل در زمان پهلوی نخست ، ساخته شده و تاریخ ساخت بر روی یکی از سنگ های پل ، حک گردیده است : 1320 ؛ 1941

آبشار و پل آبنیک

تاریخ حک شده بر پل

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

4 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز
    ممنون از اطلاعات دقیقی که در اختیار میزارید.ما دیروز رفیتم اینجا و توضیحاتتون خیلی دقیق و کمک حالمون بود. واقعا ممنون

  2. ممنون بسیاررعالی بابت راهنمایهای خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.