پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / استان ها / تهران / کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

مجموعه ی گران بها ، ارزشمند و دیدنی سعدآباد در تجریش ، واقع شده است و از ساعت 9 تا 17 ، آماده ی بازدید می باشد . تلفن تماسّ آن ، 22752031 تا 6 می باشد . اگر بخواهید از تمام گنجینه ها و کاخ های مجموعه ، بازدید نمایید ، روی هم ، باید 3000 تومان بپردازید .

  1 ـ کاخ گنجینه ی ملّت

این کاخ گنجینه ، خود ، دربردارنده ی موارد زیر می شود :

الف ) تالار پذیرایی و انتظار که جایگاه پذیرایی مهمانان درونی و بیرونی بوده است .

ب ) اتاق غذاخوری ویژه که برای 20 نفر مهمان ، آماده شده بود و آخرین مهمانی در آن به افتخار مارشال دوگل ، ترتیب داده شد .

ج ) دفتر کار محمّدرضاشاه

د ) خوابگاه

ه ) سفره خانه که یک غذاخوری بزرگ و بزرگ ترین تالار کاخ می باشــد . آخرین پذیرایی در این سالن از شاه حسین و کارتر به عمل آمده است .

و ) تالار تشریفات = جایگاه پذیرایی رسمی از سفرا و تسلیم استوارنامه های نمایندگان بیرونی

ز ) تالار نشیمن = جایگاه نشست های ویژه و استراحت خانوادگی

ح ) استراحتگاه شاه

ط ) اتاق بازی بیلیارد

ی ) تالار انتظار

ف ) گنجینه ی هنر ملل که به دستور فرح ، میان سال های 45 تا 49 ، ساخته شده است .

+ پس از پایان بازدید از کاخ گنجینه ی ملّت در گوشه ای از مجموعه ی سعدآباد ، یک عکس قدیمی با پوشاک قاجاری و در کنار یک درشکه می گیرم و یک عکس هم با دوربین خودم . سپس سوار یک خودرو از خودروهای قدیمی می شوم و تا کاخ سبز می روم .

  2 ـ کاخ سبز

این ساختمان را رضاخان از علی خان می خرد و کاخ را در سال 1307 خورشیدی میسازد . این کاخ از سنگ های سبز کانی کمیاب خمسه ی زنگان ، ساخته و به همین علّت ، کاخ سنگی ، نامیده می شود . محمّدرضاشاه در سال 1350 ، کاخ را به نام شهوند ، نام گذاری می کند و پس از انقلاب ، کاخ گنجینه ی سبز ، نام می گیرد . طلاکاری دیوارها ، کار استادحسین بهزاد ؛ خاتم کاری ها ، کار استادصنیع خاتم و معماری سازه ، کار میرزااصغر کاشی است . زیرسازه ی آن هم 1203 متر است .

عکّاسی از درون کاخ ، بدون فلاش ، شدنی است و در  هنگام ورود ، باید پاپوش هایی را به پا کنیم تا آلودگی های کفش ها ، باعث آسیب دیدن مجموعه نشود .

الف ) اتاق انتظار با 66 متر گستره

ب ) اتاق کار و دفتر رضاشاه با 43 متر گستره

ج ) پذیرایی تشریفاتی یا تالار آیینه که ساخت آن ، 4 سال به درازا انجامیده است .

د ) ناهارخوری با 27 متر گستره

ه ) اتاق خواب

و ) سرویس بهداشتی

ز ) زیرزمین که انباری رضاشاه بوده است .

راستی به یاد داشته باشید که این کاخ با دوربین های مداربسته ، کنترل می شود و سخن گفتن با تلفن هم راه هم ممنوع می باشد .

پس از این دو بازدید مفصّل ، حسابی ، خسته شده ام . به قهوه سرای کنار کاخ سبز می روم و آب پرتقال و کیک می خورم تا نفسی تازه کرده باشم .

  3 ـ گنجینه ی برادران امیدوار

این سازه ی قاجاری که استراحتگاه سورچی ها و کالسکه خانه ی آن ها بوده است در 5 مهر 1382 به نام گنجینه ی نخستین جهانگردان ایران ( برادران عیسی و عبدالله امیدوار ) ، گشوده می شود . عیسی در سال 1308 و عبدالله در سال 1311 زاده میشوند و سفر جهانگردی خود را در سال 1333 ، آغاز می نمایند . 7 سال نخست سفر را با موتورسیکلت یک سیلندر انگلیسی و سه سال پسین را با یک خودروی سیتروئن پیشکشی شرکت فرانسوی سیتروئن ، به پایان می رسانند و روی هم به 99 کشور ، سفر می کنند . این دو برادر را آیینه ی تمام قدّ آینده و زندگی خود می دانم . در این گنجینه ، دستاورد سفر به دورترین نقاط گیتی را گردآوری کرده و به دید تماشاگران درآورده اند . عکّاسی بدون فلاش ، شدنی است .

  4 ـ گنجینه ی آب

سازه ی گنجینه ی آب ، به عهد قاجاری باز می گردد که در سال 1387 به عنوان گنجینه ی آب ، گشوده می شود . در این گنجینه ، ظرف های هم پیوند به آب ، عکس هایی از بندهای کهن ، وقف نامه های آب ، آفتابه لگن ، قوری ، تراز ، ساعت آبی ، طشت گرمابه ، گلابپاش و … به دید تماشاگران درآمده اند .

در راه ، تابلوی کاخ مادر را می بینید ؛ امّا خودش را نمی توانید ببینید ؛ زیرا جایگاه تشریفات ریاست جمهوری است و بازدید از آن ، نشدنی می باشد .

  5 ـ گنجینه ی نظامی

ساختمان این گنجینه با زیرسازه ی 3000 متر مربّع ، به دستور رضاخان در سال 1314 برای تاج الملوک ، هم سر دومش ، ساخته شد . در سال 1352 به شهرام پهلوی ، پیشکش و به کاخ شهرام ، نامور و پـــس از انقلاب در 31 / 6 / 1362 به گنجینه ی نظامی ، ویژه شد .

در این گنجینه ، گونه های سلاح های کهن ؛ لباس های نظامی دوره های گوناگون ؛ ابزار نظامی رضاشاه و شاهان صفوی و قاجار ؛ ابزار شخصی و نظامی جان باختگان قره نی ، فکوری ، نامجو ، ستّاری ، چمران ، فلّاحی و صیّاد شیرازی ؛ نمونک شکست حصر آبادان ؛ گونه های تفنگ ها ؛ سپرهای قدیمی از پوست پیل و کرگدن ؛ سلاح هایی به شکل خودکار و قلم و شمشیرهای سامورایی ، شایان دیدن هستند .

+ گنجینه های آب کار ، میرعماد و بهزاد به علّت بازسازی ، بسته هستند .

  6 ـ گنجینه ی استادفرشچیان

سازه ی قاجاری گنجینه ، جایگاه سکونت رضاخان و هم سر چهارمش ، ملکه عصمت بوده است . در زمان محمّدرضاشاه ، یکی از برادران او و سپس سرآشپز ویژه ی وی ، ساکن بوده اند و پس ترها به انبار ، تبدیل شد . این گنجینه در 26 / 7 / 1380 با 5 سالن و 70 اثر گران بها از استادمحمود فرشچیان ، گشایش یافت . عکّاسی با فلاش ، ممنوع می باشد .

  7 ـ گنجینه ی ساخته های دستی

سازه ی این گنجینه با گستره ی 2600 متر به دستور رضاشاه و توسّط مهندس فرمانفرماییان در سال 1318 ، ساخته و در سال 1350 به دستور اشرف پهلوی ، بازسازی می شود . در سال 1372 به عنوان گنجینه ی ظروف ، گشوده و در اواخر سال 1374 به نهاد ریاست جمهوری ، تحویل می شود . در 30 / 10 / 1385 ، گنجینه ی ساخته های دستی با آثار ارزشمند از صنیع خاتم ، مصوّرالملک ، طوسی ، ساریخانی ، طاعت ، اینانلو ، دهنوی و رضا مغرب ، گشوده می شود . عکّاسی با فلاش و دست زدن به چیزها ، ممنوع می باشد .

ناهار دلچسبی را در سفره خانه ی سنّتی حافظ که درون مجموعه ی سعدآباد است ، نوش جان می کنم .

  8 ـ گنجینه و سرای چهره های ماندگار

عکس های چهره های ماندگار و شناسایی همه ی چهره ها در درازای سال های گذشته در این گنجینه به نمایش درآمده اند . سازه ی گنجینه ، قاجاری است و جایگاه مانایی هم سر چهارم رضاشاه ( عصمت الملوک ) بوده است که در سال 1380 به عنوان گنجینه ، گشوده می شود .

  9 ـ گنجینه ی هنرهای زیبا

نقّاشی ها ، آیینه های بسیارزیبا و شماری تندیس که توسّط فرح ، خریداری و در این جا ، نگه داری می شده اند ، هم اکنون به نمایش همگانی درآمده اند .

بازدیدم از مجموعه ی سعدآباد به پایان می رسد . خودروی نازنینم را برداشته و به سمت درّه ی دربند می روم .

کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

با عیسی امیدوار

کاخ گنجینه ی سعدآباد

گنجینه ی نظامی

کاخ گنجینه ی سعدآباد

موتورسیکلت برادران امیدوار

کاخ گنجینه ی سعدآباد

با پوشاک قاجاری ، سوار بر کالسکه

کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

کاخ گنجینه ی سعدآباد

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.