جمعه 10 فروردین 1403
خانه / دسته‌بندی نشده / قدمگاه خندو

قدمگاه خندو

1 )) خندو یا خنداب ، نام قدمگاهیست منسوب به محمّد حنفیّه که با قزوین ، 27 کیلومتر و 25 دقیقه فاصله دارد . این قدمگاه که به نادرستی ، آن را پیشوازاده میخوانند در شهرستان تاکستان ، قرار گرفته است . اندکی پیش از تاکستان ، سمت چپ ، راهی شاخه ایست که به سوی کهک و دیال آباد میرود . همان ورودی دیال آباد ، سمت راست ، راهی خاکی هست که از کنار آب راهه ی کوچکی ، گذر میکند . این راه خاکی ، ما را به سوی ساختمان قدمگاه ، رهنمون میشود .

2 )) ساختمان قدمگاه ، سازه ایست قدیمی و کوچک که در کنار باغستان های انگور ، قرار گرفته است . سه سمت قدمگاه ، کاه گل است و تنها سردر آن ، با آجر ، بازسازی شده است . گنبد سازه ، سبزرنگ و آجری است که بر پایه ای آجری ، قرار دارد . بدبختانه به جز سردر ، دیوارهای سه سوی دیگر ، ویران شده و فروریخته اند .

3 )) بر صندوقی که برای گردآوری نذور مردم در کنار سازه ، نصب شده ، نوشته شده :

صندوق نذورات قدمگاه محمّد حنفیّه ( خُندا )

4 )) در هر سمت اتاق قدمگاه به جز سمت سردر ، دو تاقچه ی کوچک ، دیده میشوند . میانه ی اتاق را یک چهارچوبه ی فلزّی و پارچه های سبزرنگ ، در بر گرفته اند . به گفته ی تنی چند از اهالی ، خاک برداری های غیرمجازی در این جا ، انجام شده که آثار آن ها نیز مشخّص میباشند .

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.