جمعه 10 فروردین 1403
خانه / بوستان ها / تهران گردی

تهران گردی

ایران ، کشور زیباییست ؛ با تاریخ و شهرمندی چندین هزار ساله و پر از دیدنی های گیرای طبیعی و تاریخی . پایتخت ایران نیز یکی از زیباترین و بزرگ ترین شهرهای این کشور است که دربردارنده ی دیدنی های بسیاری از همه گونه میباشد . یک آدینه ی دیگر را به سه دیدنی این شهر بزرگ ، ویژه میسازم .

1 )) بوستان بازیافت

تهران گردی

یک طرح شایان توجّه در بوستانی در منطقه ای در جنوبی ترین نقطه های پایتخت ، اجرا شده است : در این طرح نوین ، شهرداری با بهره گیری از دورریختنی هایی که هرگز به دید ما ، کارا و به درد بخور نمیآیند ، اقدام به ساخت تندیس های جالبی کرده است و آن ها را در محوّطه ی بوستانی به نام بازیافت ، در معرض دید مراجعه کنندگان ، قرار داده است . برای رسیدن به این بوستان ، وارد بزرگ راه آزادگان میشوم و پس از پشت سر گذاشتن چندین تقاطع به تقاطع بزرگ راه رجائی میرسم . وارد رجائی شمال شده و راه را به سوی میدان بهشت ، پی میگیرم . در این میدان ، به خیابان سمت راست میروم و نخستین تقاطع سه راهی را به سمت چپ . بوستان بازیافت در پایان همین خیابان ، قرار گرفته است . با ورود به این بوستان با تندیس های جالبی از اسب ، شتر ، انسانی به شکل کره ی زمین ، کرگدن ، گوسپند ، بز ، طاووس ، تمساح ، دوچرخه سوار ، انسانی که کره ی زمین را بر دوش گرفته ، پیل ، دایناسور ، انسان ایستاده ، دو دست بزرگ انسانی که کره ی زمین را بلند کرده اند ، گوریل ، ایگوانا ، عقاب و شکارش ، خر و آهو ، رو به رو میشوم که همگی با بهره گیری از موادّ دورریختنی فلزّی یا پلاستیکی ، ساخته شده اند ؛ برای نمونه برای ساخت تمساح از قوطی های کنسرو و خوشاب و درب نوشابه به زیبایی بسیار ، بهره برده شده است .

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

2 )) بوستان شهر ( پارک شهر )

تهران گردی

از زیباترین و باصفاترین بوستان های تهران است که همانند قلبی تپنده در مرکز شهر ، قرار گرفته و با چهار خیابان مهمّ تهران ( خیابان های بهشت ، فدائیان اسلام ، فیّاض بخش و خیّام ) ، محاصره میشود . باغیست بزرگ که اطراف آن را نرده کشی کرده اند . درخت های کهن سال این بوستان با قامتی ایستاده یا خمیده به میهمانان ، ادای ارج مینمایند . همه ی راه های این بوستان به مرکزش میرسند که با حوضی بزرگ و فوّاره هایی دلنشین ، خودنمایی میکند . تندیس سبزرنگ یک باغبان که ابزار باغبانی را در دست دارد هم در کنار حوض بزرگ ، برپا شده است . ابزار ورزشی در جای جای بوستان به چشم میخورند . هم چنین این بوستان ، پذیرای گربه های زیبا و دوست داشتنی نیز هست که در همه جا ، در کنار انسان ها به بازی گوشی و قدم زدن ، مشغولند و یا در گوشه ای از چمن ها یا زیر درختان در آفتاب دلچسب لمیده اند .

تهران گردی

جایگاه ورزش این بوستان از ساعت 7 تا 9 بامداد ، ویژه ی بانوان است . این بوستان ، مجهّز به کتاب خانه ، جایگاه روزنامه خوانی ، نگهبانی ، باغ پرندگان ، آلاچیق ، آب نوشی ، آبزی دان ( ورودی آبزی دان ، نفری 20 هزار ریال است ) ، زمین چمن ساختگی ، سفره خانه ی سنّتی ، دریاچه ، مجموعه ی ورزشی ، گنجینه ی صلح ، گذرگاه تن درستی ویژه ی معلولین ، زمین بازی کودکان و معلولین ، سرویس بهداشتی همگانی و معلولین ، نمازخانه ، پلیس ، خانه ی محلّه ی بهشت ، مرکز آموزش و مشاوره ی گل و گیاه ، کتاب خانه ی ویژه ی فضای سبز ، شهر بازی ، بوفه ، پایگاه پرنده نگری ، راه دوچرخه سواری ، مجموعه ی بازی راپل ، ایستگاه دوچرخه های کرایه ای ، راهنمای ویژه ی نابینایان و میز شترنگ میباشد .

تهران گردی

سال ساخت بوستان ، 1325 و گستره ی آن ، 25 هکتار است .

تهران گردی

تندیس هایی از پیل و زرّافه نیز در بوستان برافراشته اند .

تهران گردی

در میدانی در بوستان ، نمونکی از کبوترخانه ی میبد ، دیده میشود .

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

3 ) گنجینه ی دستگاه های اداری ( موزه ی ماشین های اداری )

تهران گردی

خیابان کریم خان زند ؛ خیابان ایران شهر ؛ ساختمان تکنو 234

تهران گردی

یک انسان علاقه مند و خوش ذوق ، در کاری جالب و مبتکرانه ، اقدام به گردآوری دستگاه ها و ماشین آلاتی کرده که هر کدام یک از آن ها ، گویای تاریخی چندین ده ساله هستند . دستگاه هایی که در گذشته های دور در نقاطی از جهان برای کارهای اداری و پولی ، مورد بهره گیری بوده اند . این شخص خوش ذوق و باسلیقه ، جناب آقای کمال خانی است . با دیدن این همه دستگاه ارزشمند و پرخاطره ، گمانه زدم که ایشان ، باید مردی سپیدموی و جاافتاده باشد ولی با دیدن نگاره های او که بر دفتر کارش ، نصب بودند ، دیدم بیش از چهل و اندی سال سن ندارد که حدود ده سال از عمر خویش را در راستای گردآوری این عتیقه های ارزشمند ، صرف نموده است . این دستگاه ها از کشورهای گوناگونی از جمله امریکا ، کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه ، با هزینه ای هنگفت ، خریداری شده اند . آقای کمال خانی ، خود در کارهای دستگاه های اداری ، فعّالیّت دارد و به دنبال این فعّالیّت ، علاقه ی بسیاری به این موضوع ، پیدا کرده و اقدام به گردآوری این مجموعه ی ارزشمند نموده است .

تهران گردی

این گنجینه ی ارزشمند در ایکوم ، ثبت شده و گواهی نامه ی آن را نیز دریافت کرده است . بیش از سد دستگاه اداری قدیمی در این گنجینه ، نگه داری میشوند .

تهران گردی

در این گنجینه ، میتوان به تماشای موارد زیر نشست :

1 )) دستگاه های نوشتار ( تایپ رایتر ) که ساخت امریکا ، آلمان ، فرانسه و چکسلواکی هستند .

این دستگاه ها ، خود به دو بخش میشوند : نمایه ای ( ایندکسی ) و انگشتی

2 )) دستگاه حساب

3 )) دستگاه پرفراژ

4 )) ویدئوپروژکتورهای نفتی

5 )) مدادتراش

6 )) دستگاه تلگراف

7 )) دستگاه تلفن

8 )) دوربین

9 )) صندوق پول

که هر یک ، خاطره ای در خود دارند که باید به پای سخنان شان نشست .

تهران گردی

در آینده ای نزدیک ، بناست که این مجموعه ی خارق العاده به یک گنجینه ی همگانی ، بدل شود تا مورد بازدید علاقه مندان قرار بگیرد .

تهران گردی

تهران گردی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.