پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانه / استان ها / قزوین / بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

   به نام خدایی که همگان را آزاد آفرید .

  بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

  گردشگران : 4 نفر ( علی رضا هاشمی ، محمّد درگی ، حسن ترابی و یوسف رحیمی )

  تاریخ : 16 آبان 1390

  ساعت 16 : 10 دقیقه به سمت روستای مشکین تپه که از توابع بویین زهراست ، حرکت می کنیم . از روستاهای مشعلدار ، محمّدآباد و عصمت آباد که می گذریم ، یک سه راهی در سمت راست با تابلوی مشکین تپه ، مشخّص شده است که فاصله تا مشکین تپه را 2 کیلومتر ، اعلام می کند . وارد این فرعی می شویم تا به روستای مشکین تپه برسیم ؛ البتّه در تابلوها ، نام روستا به صورت مشگین تپه ، آمده است که به نظر ، نادرست می رسد .

بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

حسن ، من و محمّد

  از یکی از اهالی ، مسیر دسترسی به تپه ی تاریخی این روستا را پرسیده و به راهنمایی او ، پس از اتمام روستا ، وارد یک جادّه ی خاکی در سمت راست مان می شویم که از همان ابتدای مسیر ، تپه ی تاریخی در رو به رو ، کاملاً ، آشکار و مشخّص است . ساعت ، 02 : 11 دقیقه و کیلومتر ، 50 است که به تپه می رسیم . حدود یک کیلومتر را از میان باغات انگور و پسته و در میان گل حاصل از باران های چندروزه ی گذشته می گذرانیم تا به نزدیکی تپه می رسیم . هوا ، فوق العاده سرد است و باد سهمگینی در حال وزیدن . از تپه ، بالا می رویم .

بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

مشکین تپّه

  این تپه ی تاریخی با شماره ی 10557 در تاریخ 2 آبان 1382 به ثبت ملّی رسیده است . آثار کند و کاوهای فراوان و هم چنین قطعات بزرگ و کوچک زیادی از سفال ها و ظرف های شکسته ی کهن و چند دیوار مخروبه که حکایت از خانه هایی مدفون در زیر این تپه دارند ، در جای جای این تپه که خیلی هم بزرگ نیست ، دیده می شوند . طبق نوشته ها و گفته ها ، این تپه ی تاریخی به دوران قرن های نخستین اسلامی بازمی گردد .

  تپه های تاریخی ، عموماً در گذشته ها ، به صورت روستاها یا شهرهای کوچک و یا کاروان سراهایی بوده اند که در طول زمان بر اثر عوامل طبیعی هم چون زمین لرزه های سهمگین یا باران های سیل آسا و یا بر اثر عوامل انسانی هم چون تخریب ها و جنگ ها به صورت ویرانه درآمده اند . این تپه نیز قطعاً از این امر ، مستثنی نیست .

بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

من در کنار مشکین تپّه

  در راه بازگشت با شخصی به نام آقای فرجی که در باغ خود ، مشغول کار است به گفت و گو می پردازیم . به گفته ی وی ، کارشناسان میراث فرهنگی ، مراجعات زیادی به این تپه برای کارهای تحقیقاتی داشته اند . امری که به نظر نمی رسد مربوط به کارشناسان میراث فرهنگی باشد و بیش تر به دزدان میراث فرهنگی ، مربوط می شود .

بازدید از تپه ی تاریخی مشکین تپه

من ، آقای فرجی ، یوسف و محمّد

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

11 دیدگاه

  1. جای بسی شگفتی داره ! آقای ترابی و مسافرت با گروه؟! D:

    • والا ما هم تعجب کردیم عکس حسنو دیدیم گفتم شاید دچار توهم شدم و لی فهمیدیم این شوهرمون به جز خواب به تپه هم میره {حسن جان ببخشید یک صفر به نفع من” پرویییییییییییییین

  2. شگفتی سازه این دوره از مسافرتها رو معرفی میکنیم
    آقققققققققققای حسن ترابی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آقای هاشمی زود باش اون سکه ها رو بیار که تحویل برنده بدیم

  3. وای خدای من یعنی این عکس شوهر منه که رفته تپه …..نه بابا واقعییته اون به جز خواب به تپه هم میره …. “ببخشید حسنی یک صفر به نفع من”

  4. این تپه نزدیک شهر ما هستش شهرستان بوئین زهرا

  5. سلام!
    من یکی از اهالی روستا هستم!
    ممنون که مارا آگاه کردید از این موضوع که نام اصلی روستا مشکین تپه است!
    ممنون!

  6. وطنم پاره طنم
    منون از شما ک من یاد کودکی خودم انداختید
    محمد از پاریس

  7. هادی مرادی کیا

    ممنون از آفای هاشمی که بدین وسیله روستای مارامعرفی کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.