جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آب انبارها / بازدید از آب انبار خان

بازدید از آب انبار خان

به نام خدایی که همگان را آزاد آفرید .

بازدید از آب انبار خان

گردشگران : 6 نفر ( علی رضا هاشمی ، پیمان سلطانی ، امیرحسین قدیری ، ایرج کربلائی ، زینب هاشمی و سحر مهرآرین )

تاریخ : 21 بهمن 1390

آب انبار کوچک و قدیمی مولّاوردیخان که به اختصار ، خان ، نامیده می شود ، در ابتدای خیابان امام خمینی فعلی ( رشت سابق ) و در کنار مسجد مولّاوردیخان ، واقع شده است . بانی این آب انبار و مسجد ، شخصی بوده است به نام مرحوم مولّاوردیخان که از خوانین نامی قزوین نیز بوده است و این بنا را در سال 1177 قمری برابر با 1134 شمسی و در دوره ی قاجاریّه ، تأسیس می نماید . بعدها به علّت ورود خرابی و خلل در بنا و به علّت آن که عمر بانی ، کفاف ساخت و تعمیر آن را نمی دهد ، یکی از نوادگان وی که هم نام خودش بوده است در سال 1251 قمری یعنی پس از 74 سال ، کار مرمّت آب انبار را به انجام می رساند . گویا در گذشته های دور ، سردر آب انبار ، دارای کتیبه ای بوده که شعری 8 بیتی با خطّ استاد ملک محمّد را به نمایش می گذاشته است ؛ کتیبه ای که امروزه ، اثری از آن نیست . ورودی آب انبار از نبش خیابان امام ، امروزه ، بسته و گویا در حال تعمیر و بازسازی است . مخزن آب انبار را می توان از داخل کتاب خانه ی مسجد مولّاوردیخان به نظاره نشست ؛ مخزنی که بسیارکوچک است و حتّی در اندازه ی یک چهارم مخزن آب انبار بزرگی هم چون سردار کوچک هم نیست .

بازدید از آب انبار خان

سحر مهرآرین ، علی رضا هاشمی ، میرحسین هاشمی ، پیمان سلطانی ، امیرحسین قدیری و زینب هاشمی

بازدید از آب انبار خان

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

یک دیدگاه

  1. آب انبار جالبی بود، اصلاً فکر نمیکردم این شکلی باشه، چون معمولاً آب انبارها بزرگ هستن این آب انبار کوچیک و محقّر بود ولی در کل جالب بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.