پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / روستاها / سرو کوهی کش آباد

سرو کوهی کش آباد

سرو کوهی کش آباد

30 فروردین 1392

گردشگران : علی رضا هاشمی ، مرضیّه عبدالهاشم ، شایسته موسوی و زینب هاشمی

  درختان از دیرباز در بینش ایرانیان و جهانیان ، دارای جایگاه ویژه و مقدّسی بوده اند ؛ تا آن جا که حتّی مردم چه پیش از اسلام و چه پس از آن ، برای رفع نیازهای معنوی خویش به درختان ، پناه میبرده اند و از آن ها ، طلب حاجت میکرده اند . سرو ، چنار ، افرا ، صنوبر و دیگردرختان از چنین جایگاهی ، برخوردار بوده اند . امروزه در منطقه ای از خوزستان زیبا به نام اندیکا ، درخت چنار کهن سالی ، دیده می شود که مردم را اعتقاد بر آن است که کوروش کبیر در زیر این درخت به دنیا آمده است . سرو کهن سال ابرکوه و سرو هرزویل از دیگر نمونه ها هستند . در روستای کش آباد در منطقه ی دهستان اقبال قزوین ، درخت سروی کوهی ، دیده می شود که مردم ، آن را مقدّس می شمارند .

  در ساعت 11 : 9 و در کیلومتر 71413 از جادّه ی دانشگاه بین المللی امام خمینی ، از شهر کاسپین ، خارج می شویم . در راه از روستاهای اسماعیل آباد و الولک می گذریم ؛ سه راهی نخست را به سمت راست می پیچیم . در این جاست که در سمت چپ مان با دریایی زیبا از مهی انبوه که درّه ها را فراگرفته است ، روبرو می شویم : فوق العاده است .

سرو کوهی کش آباد

طبیعت زیبای اطراف

سرو کوهی کش آباددریای مه

  سه راهی دوم را به سمت چپ می رویم و پس از گذشتن از روستای اسبمرد ، سه راهی سوم را هم به سمت چپ رفته و وارد جادّه ای میشویم که با شیبی تند به سوی بالا می رود . ساعت ، 18 : 10 و کیلومتر 73450 است که به روستای زیبای کش آباد بالا می رسیم .

سرو کوهی کش آبادروستای کش آباد بالا

با پرس و جو از اهالی و با همراهی آقای حیدری در ساعت 26 : 10 ، پیاده روی مان را به سمت سرو کوهی ، آغاز می کنیم . مسیر زیبا ، کم شیب و سبزی را درمینوردیم تا به سرو برسیم .

سرو کوهی کش آبادبخشی از مسیر زیبای رسیدن به سرو

ساعت ، 40 : 10 است .

سرو کوهی کش آبادمن و میرحسین

  1 ) سرو کوهی در میان سنگ های عظیم و دور از آب ، رشد کرده و همین امر ، باعث شگفتی است .

  2 ) اهالی به این سرو ، اَبریکس می گویند .

  3 ) در کنار سرو ، چاله ای عمیق ، دیده می شود که گویا جهت دست یابی به گنج ، کنده شده است .

  4 ) اهالی ، این سرو زیبا را مقدّس میدارند و با بستن پارچه هایی کوچک به شاخه های آن ، این حسّ تقدّس را بیان داشته اند .

  5 ) طول این سرو کوهی ، زیاد نیست و نهایتاً به ده متر میرسد .

سرو کوهی کش آبادمن و سرو

سرو کوهی کش آبادمن و زینب

  پس از اندکی استراحت و عکسبرداری در کنار سرو کوهی ، مسیر برگشت را پی میگیریم .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

8 دیدگاه

  1. درود
    واقعا مردم منطقه اعتقاد دارن زیر این درخت کوروش به دنیا اومده؟ چه جالب!

  2. na asisam 8 ordibeheshtam bekhater emtahanam zoo tafalod gereftam

  3. اینجا رو دو هفته پیش رفتم طبیعتش و مردمش عالی بودن

  4. علی اصغر ظاهری

    خانم یا اقای محترم اشتباه رفته اید این که شما رفتید بچه سرو است سرو کوهی کشاباد 1000 سال قدمت دارد که دقیقا در مزرعه ای دور دست از ملک کشاباد است و بنام چسک یا سیرچاک که از مناظر گردشگری استان قزوین می باشد و به ثبت رسیده است و سرو کهنسال 1000 ساله کشاباد است در صورت نیاز جهت بازدید هماهنگ فرمایید

    • درود بر شما ؛ راستش رو بخواین ما این جا رو با راهنمایی اهالی روستا رفتیم ولی ازتون سپاسگزار میشم که یا شمارتونو این جا بذارین و یا با من ، تماس بگیرین که بتونیم بریم اون سروی رو که شما میفرمایید هم ببینیم .

  5. اقای
    علیرضا هاشمی محترم اشتباه رفته اید این که شما رفتید بچه سرو است سرو کوهی کشاباد ۱۰۰۰ سال قدمت دارد که دقیقا در مزرعه ای دور دست از ملک کشاباد است و بنام چسک یا سیرچاک که از مناظر گردشگری استان قزوین می باشد و به ثبت رسیده است و سرو کهنسال ۱۰۰۰ ساله کشاباد است در صورت نیاز جهت بازدید هماهنگ فرماییداونجا بنام چسگه جاده خاکی وسختی داره تقریبا 10کیلومتر از روستا فاصله دارد. با تشکر

    • با درود و سپاس از شما . حتما در برنامه های آینده ، خواهم گنجاند ؛ کاش شماره ی تلفن تونو میدادید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.