جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای همّت آباد

روستای همّت آباد

روستای همّت آباد

همّت آباد ، از مجموعه روستاهای نزدیک به مرکز استان است که کم کم دارد بافت روستایی خود را از دست میدهد ؛ امّا به سپاسگزاری خداوند ، هنوز روحیّه ی مهمان نوازی مردمانش به هم راه چند خانه ی ارزشمند و زیبای قدیمی و چند پیرمرد و پیرزن دوست داشتنی روستایی در روستای همّت آباد ، دیده میشد .

روستای همّت آباد

  از قزوین تا همّت آباد ، دوازده کیلومتر است که میتوان این راه را در بیست دقیقه پیمود . برای رسیدن به همّت آباد ، باید از راه کهن رشت به سوی شهرک ناصرآباد رفت و پس از گذشتن از زیر آزادراه قزوین ـ رشت به روستا رسید . در همّت آباد نیز همانند بیش تر روستاها ، دهیار ، میزبان ماست ؛ آقای روح الله چگینی .

روستای همّت آباد

  همّت آباد ، نام خود را از کسی به نام همّت علی گرفته است که در سال هایی دور ، اقدام به ساخت این روستا و تشکیل زندگی در آن داده است . حدود 800 نفر در این روستا ، زندگی میکنند که کار عمده ی آنان ، کشاورزی ، دام داری و رانندگی خودروهای سنگین میباشد . کشاورزی به صورت دیم بوده و فرآورده ها ، دربردارنده ی گندم ، جو و عدس است .

روستای همّت آباد

روز بازدید ما از روستا ، روز دهم محرّم بود .

  به گفته ی دهیار ، ساکنان این جا که از لرها هستند یا در زمان رضاشاه ، تبعید شده اند و یا نیاکان شان ، از افسران لر دوره ی صفوی بوده اند که شاه تهماسب برای نگاهبانی از پایتخت خویش ، قزوین ، آنان را بدین جا کوچانده و در اطراف شهر ، سکونت شان داده است .

روستای همّت آباد

  همّت آباد از شمال با روستاهای اوزون درّه ، نادرآباد و چاریز ؛ از جنوب با شهرک های ناصرآباد و محمودآباد نمونه ؛ از باختر با روستاهای مشکین آباد و محمودآباد کهنه و از خاور با روستاهای زویار و اوروس آباد ، هم سایه است .

روستای همّت آباد

  خانواده های ساکن در این جا از چگینی ، محمّدی ، باجلان و خانی هستند . همّت آباد ، دارای خانه ی بهداشت ؛ مسجدی که بازسازی شده است ؛ مدرسه ی ابتدائی ؛ آب آشامیدنی لوله کشی ؛ برق ؛ گاز و تلفن ثابت میباشد .

روستای همّت آباد

  آقایان سیف الله محمّدی ؛ روح الله چگینی و قدرت الله چگینی ، هموندان شورای روستا هستند .

روستای همّت آباد

  سه رشته قنات قدیمی و یک درخت توت کهن سال در کنار باغ های سنّتی از دیدنی های روستا هستند . در گورستان روستا ، میتوان از سنگ گورهای قدیمی ، دیدن و عکسبرداری کرد .

روستای همّت آباد

روستای همّت آباد

  با همراهی دهیار عزیز ، به چند خانه ی قدیمی و زیبا ، سر میزنیم و از حال و هوای دلچسب روستایی ، بهره ها میگیریم . برای خوردن ناهار هم به خانه ی زیبای آقای دهیار میرویم . پس از ناهار با فراخوانی آقای چگینی به سراغ کشتزار هندوانه و انگور وی میرویم و با چیدن میوه های خوش مزه ، انرژی خوبی میگیریم .

روستای همّت آباد

روستای همّت آباد

روستای همّت آباد

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.