پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / دره ها / درّه ی شیرز

درّه ی شیرز

روز 5شنبه 19 فروردین 1395 ، روز بسیار خوبی برای من و دوستم بود ؛ چرا که با هم دیگر به یکی از دیدنی ترین جاهای طبیعی ایران و لرستان زیبا ، سر زدیم و آن جا ، درّه ی شیرز ، نام دارد .

این درّه ی فوق العاده زیبا در نزدیکی شهر کوه دشت ، واقع شده که حدود یک ساعت با این شهر ، فاصله دارد . توقّفگاه ویژه ی خودروهای سواری که با دریافت مبلغ اندکی ، میتواند جای مناسبی برای گذاشتن خودروها باشد نیز در نزدیکی درّه ، تعبیه شده است .

پس از گذاشتن خودرو در توقّفگاه به درّه نوردی میپردازیم . آب در میانه ی درّه ، روان است و جلوه ی بسیار زیبایی به آن ، بخشیده است . در برخی نقاط ، مجبوریم که از درون آب بگذریم . راه زیبا را پی میگیریم تا به منطقه ای به نام پل خدا میرسیم . این جا ، غاری هست طبیعی که آب از درون آن ، بیرون میزند و باید از غار گذشت تا راه را ادامه داد ؛ البتّه میتوان از بالای غار نیز گذر کرد ولی همه ی هیجان راه به رفتن از درون غار است . وارد غار میشویم ؛ چکیده های زیبا از سقف غار ، آویزان هستند و به راستی چشم ها را مینوازند . داشتن چراغ قوّه یا نور بسنده برای گذر از غار ، حتمیست . پس از بیرون آمدن از غار و گذر از درّه ها و سنگ ها و صخره ها و هم چنین دیدن یک لاک پشت شیطون به پایان راه میرسیم . این راه را در حدود دو ساعت و نیم پیمایش میکنیم . البتّه این درّه ، گنجایش پیمایش طولانی تری را نیز دارد که به زمان بسنده تری ، نیازمند است .

پس از درّه نوردی که هم زمان شده با بارش باران شدید با فراخوانی آقااسماعیل که ما را به عنوان راهنما در این سفر ، همراهی کرد برای صرف ناهار اگرچه دیرهنگام شده است به خانه ی او در کوه دشت میرویم و ناهار مفصّلی را میخوریم . پس از زدودن خستگی و نوشیدن چای ، راه برگشت به سمت خرّم آباد را پی میگیریم .

در این سفر یک و نیم روزه ، محمّد کوچک تبار ، دوست خوبم ، مرا همراهی کرد .

چند واژه ی لری که در این سفر ، یاد گرفتم :

تاف = جایی که آب با فشار بسیار در آن ، گرد میآید .

بزمیژک = بچه ی بزمجّه

دلّه = قهوه جوش

1 (9)

من و محمّد در دهانه ی غار

1 (8)

من در درّه

1 (7)

محمّد در درّه

1 (6)

غار زیبا

1 (3)

درّه ی زیبا

1 (2)

درّه ی زیبا

1 (1)

ورود به درّه از این جاست

1 (4)

زیبایی درّه

1 (5)

اسماعیل ، راهنمای خوب مون

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

2 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از توضیحات مختصر ومفیدتان . یک سوال بهترین زمان برای رفتن به دره شیرز که هوا سرد نباشه و گرم هم نباشه کی هست ؟
    مسیرش را هم اگر اشاره کنید ممنونم از طرف خرم اباد.

    • علیرضا هاشمی

      درود بر شما . قطعا بهترین فصلش ، اردیبهشته ؛ البتّه پس از به دست آوردن اطمینان از خوبی هوا و بارانی نبودن . راهش هم از سمت خرّم اباد به کوه دشت هست و سپس پرسان پرسان به درّه ، باید برسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.