شنبه 11 فروردین 1403
خانه / باغ ها / تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

1 )) باغ گنجینه ی مینیاتوری

تهران گردی

این باغ گنجینه از زیباترین و جالب ترین دیدنی های تهران است که در کنار خیابان جانبازان باختری ، قرار دارد . بازدید از آن ، رایگان بوده و حدود یک ساعت و نیم به درازا میکشد . در این باغ ، شما میتوانید از نمونک های بسیاری از دیدنی های نامدار ایران زمین از نزدیک و در ابعادی کوچک شده ، بازدید نمایید .

این دیدنی ها از ارگ بم ، آغاز میشود و با آرامگاه کوروش ، مجموعه ی تخت جمشید ، میدان نقش جهان ، بازار بزرگ تبریز ، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی ، مجموعه ی بیستون ، پرستشگاه زیگورات چغازنبیل ، کلیساهای ارامنه ، گنبد سلطانیه ، مجموعه ی تخت سلیمان و گنبد قابوس ، پی گرفته شده و با آبشارهای شوشتر ، پایان میگیرد ؛

یعنی همه ی آثار ثبت جهانی شده ی ایران در سازمان یونسکو را میتوانید از نزدیک و با جزئیات و طراحی بسیار زیبا و دلبرانه ببینید .

تهران گردی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی ؛ اردبیل

تهران گردی

تهران گردی

مجموعه ، دارای یک گنجینه از تصاویر واقعی و عکس های زیبا از آثار ثبت شده ی جهانی هم هست ؛ سقف این نمایشگاه ، بامی است برای به دید نشستن همه ی آثار از نمای هوائی آن ها که بسیار گیراست . این باغ گنجینه که نخستین گونه در کشور میباشد در خرداد ماه 1392 ، گشوده شده است .

تهران گردی

ارگ بم

تهران گردی

بازار تبریز

تهران گردی

تهران گردی تهران گردی

پاسارگاد

تهران گردی تهران گردی

پرستشگاه زیگورات چغازنبیل ؛ شوش

تهران گردی

تخت جمشید ؛ مرودشت

تهران گردی تهران گردی

تخت سلیمان ؛ تکاب

تهران گردی

تهران گردی

حسن آقای عنایت در کنار آرامگاه کوروش

تهران گردی

حسن آقای عنایت در کنار کلیساهای ارامنه

تهران گردی

زینب در کنار تندیس هرکول

تهران گردی

زینب و میرحسین در کنار آرامگاه کوروش

تهران گردی

سازه های آبی شوشتر

تهران گردی تهران گردی تهران گردی

مجموعه کلیساهای ارامنه

تهران گردی تهران گردی

گنبد سلطانیه

تهران گردی تهران گردی

مجموعه ی بیستون

تهران گردی

مژگان ، زینب ، میرحسین و حسن در کنار نقش برجسته ی بیستون

تهران گردی

من ، میرحسین ، زینب و مژگان در کنار آرامگاه شیخ صفی الدین

تهران گردی

من در کنار پرستشگاه زیگورات چغازنبیل

تهران گردی

من در کنار آرامگاه شیخ صفی

تهران گردی

من در کنار گنبد سلطانیه

تهران گردی تهران گردی

میدان نقش جهان ؛ سپاهان

تهران گردی

میرحسین ، زینب ، مژگان و من در کنار ارگ بم

تهران گردی

میرحسین ، مژگان ، زینب و حسن در مجموعه ی بیستون

تهران گردی

میرحسین در کنار آرامگاه کوروش

پس از این بازدید که میشه گفت یه ایرانگردی کوتاه بود ، میریم به سمت مجتمع پالادیوم تا از مغازه ای که از روی خودمون ، تندیس میسازه ، دیدن بکنیم . این مجتمع بزرگ و متنوع در خیابان مقدس اردبیلی هست ؛ گویا مغازه ی یادشده در طبقه ی یکم ، واحد 109 هست .

ولی هنگامی که به اون جا می رسیم ، میبینیم که برچیده و مغازه ی دیگه ای به جاش اومده . به جاش ، تصمیم میگیریم که ناهار رو در رستوران برزیلی واقع در مجتمع بخوریم . یه بار داره پر از سالادهای گوناگون و دل فریب . تا میتونیم سالاد میکشیم و میخوریم . سپس نوشیدنی های برزیلی هم سفارش میدیم و مینوشیم ؛

خیلی میچسبه و حال میده . اگرچه قیمتش واسه مون ، گرون درمیاد ولی راضی هستیم از این همه گونه گونگی و دلچسبی سالادها .

همینک نوبت به حسینیه ی ارشاد میرسه در خیابون شریعتی .

2 )) حسینیه ی ارشاد

تهران گردی

مرکز سال ها کنشگری و سخنرانی مخالفان عقیدتی حکومت پهلوی همانند علی شریعتی و مرتضا مطهری . این حسینیه در سال 1345 خورشیدی در دوره ی پهلوی دوم ، توسط کسانی هم چون محمد همایون ، ناصر میناچی و عبدالحسین علی آبادی با گستره ی 4000 متر مربع در محدوده ای مستطیل شکل با آمیزه ای از معماری معاصر و سنتی ، ساخته شده است . این مجموعه ، سه ساختمان اصلی دارد که عبارتند از : حسینیه ( تالار ) ، مسجد و کتاب خانه .

تهران گردی

مرتضا مطهری از آغاز در روند ساخت این بنیاد ، قرار گرفته بود و در اجرای برنامه های ارشادی و تبلیغی آن با محمدتقی شریعتی ، هم کاری داشت .

تهران گردی

مطهری ، حسینیه را در پایان سال 1349 ، رها کرد و از این پس ، بنیاد با سخنرانی های آتشین علی شریعتی به کار و راه خود ، ادامه داد .

سرانجام در سال 1351 ، ساواک به دستور شاه ، حسینیه را تعطیل کرد و از آن تاریخ تا هنگامه ی پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57 ، بازگشایی نشد .

سالن حسینیه در جنوب باختری مجموعه با گستره ی 1000 متر مربع ، قرار دارد . هدف از ساخت حسینیه در آن هنگامه ، ایجاد یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای پوسته ی فرهیخته و روشن اندیش بود و به همین سبب ، حسینیه ی ارشاد به گونه ی فضائی پیش رفته و امروزی ، طراحی و به شکل آمفی تئاتر ، ساخته شد .

گنجایش سالن که با شیب مناسبی ، ساخته شده میتواند 1000 نفر در طبقه ی یکم و 500 نفر در طبقه ی دوم باشد . هم زمان تالاری نیز با گنجایش 500 نفر در زیرزمین حسینیه ، ساخته شد تا کلاس های فرهنگی مذهبی در آن جا ، تشکیل شود .

مسجد این مجموعه به گستره ی 450 متر مربع به شکل هشت گوش با سبک معماری مسجد شیخ لطف الاه سپاهان ، ساخته و زیر مسجد به کتاب خانه ، ویژه شد و در سال 1359 ،همه ی رویه ی زیرین حیاط را گودبرداری کردند و در آن ، کتاب خانه ای با گستره ی 1700 متر مربع ساختند .

سبک معماری ، کاشی کاری و خوش نویسی سازه ، توسط مهندسان گوناگون ، رخ داده است . معمار سازه ، آقای علی برگه جانی میباشد . طراح سالن حسینیه ، مهندس آفتاندلیان و طراح مسجد و شبستان ، مهندس بهرامی است .

گنبد بسیارزیبا و بزرگ برافراشته بر بالای مسجد ، اثر جاودانه ی زنده یاد حسن معمار است که بر روی آن ، نوشته ای از دکتر علی شریعتی به چشم میخورد .

از آرایه های به کاررفته در سازه ، میتوان به گره سازی ، خوش نویسی ، نوشته نویسی و کاشی کاری ، اشاره داشت .

کاشی کاری های بسیارزیبای تالار در جایگاه سخنرانی و سردر ورودی و خروجی های تالار ، اثر زنده یاد حاج احمد زحمتکش است .

حسینیه ی ارشاد به گونه ی یک مجموعه ی بزرگ فرهنگی و دینی در دی ماه 1346 در دفتر ثبت بنیادهای غیرانتفاعی به شماره ی 933 و در مورخ 1 / 7 / 1382 به شماره ی 10857 در سیاهه ی آثار مردمی ایران به ثبت رسیده است .

هم چنین بر تابلوی دیگری به نام یادمان های انقلاب اسلامی ، چنین نگاشته اند :

مکان ها در یادآوری خاطرات ، نقش بسیارمهمی دارند . این نقطه از شهر که در آن ، ایستاده اید در شکل گیری انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی ره ، دارای چنین اهمیتی است .

به یاد نقش تاثیرگذار حسینیه ی ارشاد در شکل گیری انقلاب اسلامی

هنگامی که وارد حسینیه میشویم ، آقایی را مشغول خوانش کتابی میبینیم ؛ گویا نمایشگاه جالبی با عنوان کاریحجماتور ( آثار مهدی معینی ) در پلکان حسینیه ، برپاست ؛ پس ، از آن هم دیدن میکنیم . ارزیاب حق آفتابه ، آش نخورده و دهان سوخته ، انرژی درمانی ، برجام و دیش مجاز از برخی دیدنی های این نمایشگاه هستند .

تهران گردی

ارزیاب حق آفتابه

تهران گردی

جایگاه عرضه ی هوای پاک وارداتی

تهران گردی

تقویت احساسات میهنی

تهران گردی

برجام

تهران گردی

پایان خونین کشمکش خانوادگی

از جایگاه سخنرانی و نشستن در حسینیه هم میتوان دیدن کرد .

سری هم به تالار وحدت میزنیم تا اگر نمایشگاهی یا نمایشی در آن جا ، برپاست ، دیدن بکنیم ؛ ولی تالار به دلیل ماه محرم ، بسته است و کنشی ندارد .

در بوستان رو به روی تالار مینشینیم و با نوشیدن چای ، خوردن خوراکی و بازی با گربه ها ، کمی خستگی میگیریم و سپس به سوی دریاچه ی جان باختگان شاخاب پارس ( شهدای خلیج فارس ) در باختر تهران به راه میافتیم . این دریاچه در نزدیکی بوستان چیتگر ، واقع است .

3 )) دریاچه ی جان باختگان شاخاب پارس ( شهدای خلیج فارس )

تهران گردی

خودرو را در جای مناسبی گذاشته و گام زنان به سوی دریاچه می رویم . تصمیم بر این است که دور تا دور دریاچه را پیاده بپیماییم ؛ این پیاده روی با استراحت هایش ، سه ساعت به درازا میانجامد . اطراف دو بر باختری و خاوری دریاچه ، پر است از مغازه ها ، فست فودها و فروشگاه های گوناگون .

در بر شمالی ، تونل هایی به نام تونل موج ساخته اند ؛ البته سر باز هستند . در بر جنوبی هم میتوان به کرانه ی دریاچه ، نزدیک شد و پایی به آب آن زد . در جاهای گوناگونی از اطراف دریاچه ، صندلی هایی هم برای استراحت و زدودن خستگی ، قرار داده اند .

دریاچه ، دارای ماهی هم هست و امکان قایق سواری بر پهنه ی آن نیز شدنی است ؛ البته در صفی دراز .

تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

هم سفران : میرحسین هاشمی ؛ زینب هاشمی ؛ حسن عنایت و مژگان زرکشان

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.