پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / باغ ها / باغ جهان نما

باغ جهان نما

باغ جهان نما

باغ جهان نما در نزدیکی حافظیّه ، قرار دارد . بلیط ورودی آن ، نفری 20000 ریال است . در این باغ هم به سبک همه ی باغ های ایران ، درختان ، جریان آب و کوشک در سه چهارم پایانی باغ ، عناصر اصلی تشکیل دهنده ی آن هستند . درون کوشک را به گنجینه ای ارزشمند ، بدل ساخته اند که ورودیّه ی آن نیز 20 هزار ریال میباشد . هنوز میتوان آثار طرّاحی ها و نقّاشی های زیبا را بر سقف و بدنه ی کوشک دید . هم چنین در چهار سوی بیرونی کوشک ، چهار حوض کوچک و خوش نما ، دیده میشود .

باغ جهان نما

باغ جهان نما هم چون سه باغ نامدار دیگر یعنی باغ ارم ، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره ی خاندان مظفّر و خاندان اینجو ( سده ی هشتم کوچی ماهی ) یعنی پیش از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده است . پسر عرب شاه ، مورّخ دوره ی تیموری در عجایب المقدور ، آن را زینت الدّنیا مینامد . باغ جهان نما در هنگام مانایی تیمور گورکانی در شیراز ، هم چون سائر باغ های نامدار آن دوره ، مورد توجّه وی واقع شده ؛ به گونه ای که همانند آن در اطراف سمرقند که میهن او بوده ، باغی را ساخته و آن را جهان نما ، نامیده است .

باغ جهان نما

این باغ در دوره ی صفویّه نیز آباد و شایان اهمّیّت بوده است . شاردن و تاورنیه ، جهانگردان فرانسوی که در دوره ی صفویّه ، شیراز را دیده اند ، خیابان زیبایی را توصیف کرده اند که از تنگ الله اکبر تا پل آرامگاه میرعلی پسر حمزه که جایگاه خیابان حافظ امروزی است ، پی گرفته میشده و در دو سوی آن ، باغ های زیبا و آبادی بوده است .

باغ جهان نما

کریم خان زند در سال 1185 کوچی ماهی ، این باغ را که در زمین های رو به روی جعفرآباد و نمازگاه بود ، حصار کشید و ساختمان کوشک را در میانه ی آن بساخت و در اطراف ساختمان ، خیابان کشی های زیبا و درختکاری مفصّلی به عمل آورد . طرح و روش این باغ را کریم خان همانند باغ نظر در درون ، دارای چهار خیابان و اطراف ، چهار حوض ( دو بزرگ و دو کوچک ) ، ساخته است . در بر جنوبی ، مانده های آب نمایی به چشم میخورد که فوّاره ی آن هنوز پابرجاست . این آب نما از جلوی بر جنوبی ساختمان ، آغاز میشود و به حوض جلوی سازه ای که در دوره ی قاجار در پایان بر جنوبی ، ساخته شده ، پایان میگیرد و به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است .

باغ جهان نما

باغ جهان نما در سال 1383 کوچی ماهی ، توسّط شهرداری شیراز و با هم کاری اداره ی کلّ میراث فرهنگی استان پارس ، بازسازی شد و به دست مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران ، جناب آقای سیّدمحمّد خاتمی ، گشایش یافت .

باغ جهان نما

این باغ از کهن ترین باغ های شیراز با گستره ای بیش از 40 هزار متر مربّع در بر شمالی چهارراه حافظیّه ، واقع شده است . درون باغ ، ساختمانی هشت بری با نمای آجر و در چهار گوشه ی آن ، چهار شاه نشین ساخته شده است . در میان ساختمان هشت گوشه ی باغ نیز حوضی هشت گوشه از سنگ مرمر یک پارچه ساخته شده است . در خاور و باختر ساختمان جهان نما ، دو حوض با فوّاره های سنگی رو به روی شاه نشین ، قرار دارد و اطراف خیابان های شمالی ، جنوبی ، خاوری و باختری باغ را درختان سرو و کاج آراسته اند .

باغ جهان نما

تندیسی هم از ملّاصدرای شیرازی و لطف علی صورتگر در باغ ، برافراشته شده است .

باغ جهان نما

باغ ، مجهّز به اتاق برق ، گل کاری ، درخت کاری ، سرو ، نمازخانه ، سرویس بهداشتی ، حوض ، چای نوشی ، دفتر مدیریّت ، آب نوشی ، نگاره برداری و سازه های دستی است .

باغ جهان نما

باغ جهان نما

باغ جهان نما

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.