شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / قزوین / گشتی در محلّه ی آخوند

گشتی در محلّه ی آخوند

به نام خداوندگار زیبایی

 گشتی در محلّه ی آخوند

1 دی 1391

گردشگران : یازده نفر ( علی رضا هاشمی ، محمّد کوچک تبار ، وحید جلیلوند ، امیر مرادی ، منا کلهر ، مینا کلهر ، مرجان چگینی ، زینب هاشمی ، جواد دانیال زاده ، احمد حرزاده و رسول علیخانی  )

  محلّه ی قدیمی آخوند در نواحی جنوبی شهر کاسپین ، واقع شده و یکی از کهن ترین و اصلی ترین محلّه های این شهر تاریخی است . ما از سمت خیابان مولوی ، کوچه ی شهیدعبّاس بالو ، وارد این محلّه می شویم . در ابتدای کوچه ، کاروان سرای مخروبه ای ، دیده می شود به نام قربان علی غازان که اهالی محل به آن ، خرابه ی قربان علی می گویند . این کاروان سرای قاجاری ، امروزه ، توسّط شهرداری و با یک دیوارکشی و نصب یک درب آهنی بزرگ ، محافظت می شود ؛ اگرچه به جز یک دیوار قدیمی ، هیچ چیز دیگری از آن ، به جای نمانده است . کاروان سرایی که روزگاری ، محلّ اسکان و اطراق سربازان روسی اشغالگر ایران بوده است و بعدها به کارخانه ی خشکبار ، تبدیل شده و هم اینک ، به ویرانه ای ، بدل گشته است .

  مکان بعدی ، مسجد کوچک ، زیبا و کهن سبز است که در لهجه ی اهالی کاسپین ، سبزه مسجد ، خوانده می شود . این مسجد که در سال 1263 هجری قمری ، بنا شده به جز یک مناره ی کوچک ، شش ستون سنگی و یک کتیبه ی قدیمی که در بالای سردر ، مشاهده می شود ، تزیینات خاصّ دیگری ندارد . این مسجد در شهریور 1389 ، مورد بازدید ایرانگشت ، واقع شده بوده است . در کنار این مسجد و متّصل به سقّاخانه ی کوچکی ، آب انباری ، واقع شده است که به نام همین مسجد ، خوانده می شود .

  کم کم به میدانچه ی اصلی این محلّه ی کهن ، نزدیک می شویم . میدانچه ای که به علّت وجود دو درخت کهن سال و قطور ، نام دیگری نیز به این محلّه داده است : محلّه ی بن درخت . این میدانچه ، امروزه ، توسّط شهرداری ، سنگ فرش و زیباسازی شده است .

  گرمابه ی آخوند که تا چند سال پیش نیز مورد استفاده بوده و در بهمن 87 ، مورد بازدید ایرانگشت واقع شده در گوشه ای از این میدانچه ، قرار گرفته است . ساختار این گرمابه ، همانند همه ی گرمابه های قاجاری است .

  خانه ی زیبای امام جمعه ی شهیدی که متعلّق به شخصی به نام افشار بوده است و پس از مرگ وی و ازدواج هم سرش با امام آدینه ی شهر ، یعنی مرحوم شهیدی که امروزه در کنار امام زاده سلطان سیّدمحمّد ، خفته است به خانه ی شهیدی ، شهره می شود . این خانه ی زیبا و بزرگ نیز مربوط به دوران قاجار است و امروزه در تملّک میراث فرهنگی درآمده است . این خانه در سال 89 ، مورد بازدید واقع شده است .

  خانه ی هنرمندانه و فوق العاده دیدنی مستشاری نیز که امروزه به عنوان بنیاد ایران شناسی ، مورد استفاده است در گوشه ای دیگر از این محلّه قرار گرفته است . پنجره های زیبای ارسی این خانه ، واقعاً دیدنی و زیبا هستند . از این خانه نیز در بهمن 89 ، بازدید داشتیم .

  خانه ی زیبای زرنگار هم از خانه های زیبای این محلّه است که امروزه در تملّک خاندان زرنگار است و به علّت سکونت ایشان ، نمی توان از داخل آن ، بازدید داشت ؛ اگرچه که بیرونش هم ، بسیار دیدنیست .

  امام زاده سلطان سیّدمحمّد هم که قطب مذهبی این محلّه است ، مربوط به دوران قاجار است و دارای یک گنبد زیبا و سردابه ای است که آرامگاه اصلی درون آن ، واقع شده است .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

2 دیدگاه

  1. چرا اسم محلش آخونده؟
    از توش نوشته ها متوجه نشدم متاسفانه
    راستی چرا سفرنامه خوزستان رو نمی نویسی؟
    نکنه چون از اونجا بمن پیامک دادی رفته تو لیست سیاه؟!

    • علی رضا هاشمی

      با سلام به آقامهدی خاتمی گل ، هم نام و هم مسلک مرد بزرگ تاریخ ایران سیّدمحمّد خاتمی . این که چرا اسم این محلّه ، آخونده به این دلیله که مرحوم آخوند ملّاخلیلا که از عرفای نامدار کاسپین در دوره ی قاجار بوده است در این محلّه ، زندگی می کرده و هم اکنون نیز در همان جا ، مدفون است که من متأسّفانه ، فراموش کردم که این نکته رو ذکر بکنم .
      در مورد سفرنامه ی استان خوزستان هم باید خیلی صبر بکنی ؛ چون حالا حالاها طول میکشه . من هنوز سفرنامه ی استان کردستان رو که در اردیبهشت 91 ، رفته بودم ، آماده نکردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.