سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه دعبل خزاعی

آرامگاه دعبل خزاعی

آرامگاه دعبل خزاعی

دعبل خزاعی ، سراینده ای بوده است که در وصف پیشوایان شیعه به ویژه هشتمین پیشوای آنان یعنی علی پسر موسی که به رضا ، نامدار و در مشهد ، خاک شده است ، سروده های بسیاری دارد که چند بریده از آن ها ، نامدارتر هستند . من در سال 1391 به آرامگاهی در شوش در استان خوزستان ، رفته بودم که بسیار زیبا و دارای ساختمانی تاریخی و دیدنی است و منسوب به آرامگاه دعبل خزاعی میباشد ؛ ولی گویا آرامگاهی در روستای خیارج واقع در استان قزوین هست که این نیز به دعبل خزاعی ، منسوب میباشد . در پوشینه ی یکم کتاب ارزشمند مینودر در برگه ی 985 نیز به وجود این آرامگاه در قصبه ی خیارج ، اشاره شده است .

از قزوین تا روستای خیارج را میتوان در یک ساعت و ده دقیقه و 58 کیلومتر پیمود . برای رسیدن به این روستا که البتّه همینک به شهرکی ، تبدیل شده است ، باید از شهرهای تاکستان ، اسفرورین و شال و روستاهای اک و خوزنین و شهرک شهیدمدرّس گذشت . آرامگاه منسوب به دعبل در گورستان روستا ، قرار دارد . برخی از اهالی ، آن را دِبِل و برخی دیگر ، دوبَل میخوانند . به گفته ی یکی از اهالی ، ساختمان قدیمی آرامگاه که از خشت و گل بوده ، حدود ده سال پیش ، ویران شده و ساختمان نوساز کنونی ، جای آن را گرفته است .

این آرامگاه نوساز،بسیار ساده و دارای گنبدی کوچک و زردرنگ است و یک سنگ گور که با پارچه ای ، روی آن را پوشانده اند در مرکزش ، دیده میشود .

 

آرامگاه دعبل خزاعی

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

3 دیدگاه

  1. سلام این عکسی که زدین متعلق به دعبل خزایی نیست آرامگاه دعبل در شوش هست

  2. درود بر شما ؛ اگر متن رو کامل بخونید ، متوجّه قضیّه خواهید شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.