سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانه / خانه های تاریخی / خانه ی وثوق الدّوله

خانه ی وثوق الدّوله

خانه ی وثوق الدّوله 

قدم زنان به سمت خانه ی وثوق الدّوله یا قوام الدّوله به راه می افتم . این خانه در خیابان مصطفی خمینی ( پیش از تقاطع ناصرخسرو ) ـ کوچه ی شهیدمرادی ـ کوچه ی شهیدجاویدی ـ شماره ی 107 ، واقع شده است . زنگ را به صدا در می آورم . مرد خشنی ، آشکار می شود . نامه ی شناسایی را به او می دهم . با بی اعتنائی می گوید باید نامه از میراث فرهنگی تهران بیاوری . از او ، خواهش می کنم و دوری راه آمده را به او ، یادآوری ؛ ولی بسنده نمی کند . سرانجام ، متوسّل به بند پ می شوم . او ، مبلغ 5000 تومان از من می گیرد و مرا به درون خانه، راهنمایی می کند .

خانه ی وثوق الدّوله

  این خانه ی زیبا با شماره ی 2024 در سال 1377 در سیاهه ی میراث فرهنگی به ثبت می رسد . کهنایش ، 200 سال است و هم اکنون در اختیار بنیاد ایکوموس می باشد . بنیادی که دکترباقر آیت الله زاده ی شیرازی که از چهره های ماندگار بود و چندی پیش درگذشت ، بنیادگذار آن بوده است . تصاویر وی در جای جای خانه ، دیده می شود .

خانه ی وثوق الدّوله

  از طبقه ی دوم ، حیاط پشتی ، حیاط جلویی و بادگیر ، دیدن می کنم . به گفته ی آقای اسدی ، نگهبان خانه ، کسی که ادّعا می کند از نوادگان وثوق الدّوله می باشد ، به تازگی در باره ی مالکیّت این خانه ، دست به کارهایی زده است . به هر حال ، بازدیدم به پایان می رسد . شماره ی تلفن آقای اسدی را گرفته ؛ از او ، خدانگهداری کرده و به سمت میدان آزادی می روم .

خانه ی وثوق الدّوله

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

اردبیل جان

اردبیل جان

اردبیل جان استان اردبیل جان برای دومین بار در سال 1402 ، میزبان ماست ؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.