شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / پارس / گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل

مجموعه ی وکیل در شیراز ، یکی از برندهای گردشگری این شهر تاریخیست ؛ یعنی سفر به شیراز بدون بازدید از این مجموعه ، قطعاً ناقص خواهد بود .

گرمابه ی وکیل

یکی از آثار این مجموعه ، گرمایه ی آن است که به نام وکیل الرّعایا ، خوانده میشود . این گرمابه به گنجینه ای ، بدل شده است که شما را از نزدیک با فرهنگ بهداشت و گرمابه در آن روزگاران ، آشنا میسازد . آرایه های زیبای معماری و گچبری این مجموعه نیز یاریگر چشمان شماست . بلیط ورودی گرمابه ، 25 هزار ریال است .

گرمابه ی وکیل

زنده سازی و بازپیرایی نقوش آهکبری گرمابه ی وکیل ، توسّط استاد کرامت جوان مردی در پاییز 1379 به پایان رسیده است .

گرمابه ی وکیل

در بخشی از این گرمابه ، رعیّت و خان و کدخدا و دهقان نشسته در کنار هم ، دیده میشوند . آقاسیّد هم که آخوند هست در گوشه ای دیگر ، نشسته است . حمّال ، حلّاج ، پهلوان ، چاپارچی ، داروغه ، دخل دار و درویش ، هر یک ، گوشه ای از گرمابه را به خود ، ویژه ساخته اند .

گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل به دستور کریم خان زند ، ساخته شد . در این گرمابه ی بزرگ ، همه ی اصول معماری لازم برای یک گرمابه ی خوب و ملزومات آن ، رعایت و طرّاحی شده است تا از به هدر رفتن هوای گرم گرمابه ، جلوگیری به عمل آید . ورودی گرمابه از یک در کوچکی است که با چند پلّه به هشتی ورودی میرسد . سربینه ی گرمابه به گونه ی هشت بری منتظمی است که هشت ستون یک پارچه ی سنگی ، سقف گنبدی شکل آن را بر دوش دارند که در میان سقف گنبد ، نورگیر بزرگی ، قرار دارد . گرمابه ، دارای نگاره های آهکبری زیبایی از داستان های مذهبی ، سنّت ، علایق و رؤیاهای مردم است .

گرمابه ی وکیل

گرم خانه با چهار ستون سنگی یک پارچه همانند ستون های مسجد وکیل ، کانال های جریان هوای گرم ، انباره با دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب و یک حوض از سنگ مرمر ، همه از ویژگی های این گرمابه ی همگانی در دوره ی زندیّه است .

گرمابه ی وکیل

تندیس های دیگری با عناوین شاگرد حمّامی ، شهری و پسربچه ی شهری ، قلندر ، گزمه ، مشتری و نوچه پهلوان هم در این گنجینه ، دیده میشوند .

گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل

گرمابه ی وکیل

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.