جمعه 10 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای قارخون

روستای قارخون

روستای قارخون

1 )) قارخون ، یکی از روستاهای دورافتاده ی استان قزوین است که دارای طبیعتی دست نخورده و زیباست . از قزوین تا این روستا ، 150 کیلومتر  فاصله ی مکانی و سه ساعت فاصله ی زمانیست . برای رفتن به این روستا ، باید وارد کهن راه رشت شد و پس از گذر از روستاهای حسین آباد ، آقابابا ، دودهه و کوهین به شهر لوشان رسید . نخستین خیابان سمت چپ شهر لوشان به سوی طارم میرود . این خیابان را میپیماییم تا به راه طارم ، وارد شویم . به یک سه راهی میرسیم که سمت چپ آن با تابلوی حصار ، مشخّص شده است . پس از گذر از روستاهای میرخواند پایین ، میرخواند بالا ، اورکن کرد ، بغل دوز بالا ، قلالو ، مصطفی لو ، پلنگه ، محمّدده و اردک به یک سه راهی میرسیم که آن را به سمت راست میرویم و پس از روستای رزان به روستای قارخون ، دست پیدا میکنیم .

روستای قارخون

  2 )) از آن جا که این روستا ، فاقد تابلوی ورودی برای شناسایی است ، از یکی از مردمان ، درستی روستا را میپرسم . او ، ضمن تأیید درستی روستا ، ما را به ناهار ، فرامیخواند . ما هم که گرسنه و خسته هستیم ، فراخوانی او را پذیرفته و برای صرف ناهار و هم چنین شنیدن سخنان اهالی روستا که برخی از آن ها به مناسبت درگذشت یکی دیگر از اهالی ، دور هم در این جا ، گرد آمده اند ، وارد خانه ی زیبای دوستان میشویم .

روستای قارخون

این نوشته ، یادآور روزهای انقلاب 57 است .

  3 )) بدبختانه هیچ یک از اهالی ای که ما ، آن ها را میبینیم ، دلیل نامگذاری این روستا را نمیدانند ؛ تنها یکی از بانوان روستا ، داستانی را بیان میکند که در گذشته های دور ، درگیری سختی میان اهالی روستا ، بوده است که در طیّ آن ، کسان بسیاری ، کشته شدند ؛ شاید بدین دلیل ، نام روستا را چنین نهاده باشند ؛ قار در زبان ترکی یعنی سیاه . پس نتیجتاً قارخون میشود : خون سیاه .

روستای قارخون

  4 )) روستای قارخون در منطقه ی ییلاقی چوقّور ، قرار گرفته است و دارای تقریباً 200 نفر سکنه میباشد . روستاهای اطراف قارخون نیز عبارتند از : رزان ؛ عبّاس آباد ؛ زرند ؛ حصار ؛ دهنج ؛ تازه کند و چمن .

روستای قارخون

  5 )) این روستا ، دارای شورای ده میباشد . هموندان آن ، آقایان اباصلت الله وردی ، رفیع نظری و اکبر الله وردی میباشند . پیشه ی عموم مردم نیز کشاورزی و دامداری است .

روستای قارخون

  6 )) راه دیگر دسترسی به این روستا از سمت سلطانیّه واقع در استان زنگان میباشد ؛ البتّه این راه ، خاکی و گردنه ناک است .

روستای قارخون

  7 )) آب روستا از دو چشمه  و یک چاه ، فراهم میشود . برق و تلفن نیز در این روستا ، شایان دسترسی هستند .

روستای قارخون

  8 )) خانواده های این روستا : نظری ، الله وردی ، اکبری ، محمّدی و کلهر  میباشند .

روستای قارخون

  9 )) سپس به قدم زدن و گشتن در روستا میپردازیم ؛ خوش بختانه هنوز در جای جای روستا ، خانه های زیبای کاه گلی و روستایی ، دیده میشوند و مرغ و خروس هایی که در کوچه پس کوچه های روستا ، شادانه میدوند . از گورستان روستا هم دیدن میکنیم . سنگ گور قدیمی در آن ، دیده نمیشود ولی سنگ چین هایی به شکل گور در این جا هستند که بدون سنگ گور نوشته شده میباشند و به احتمال زیاد ، قدیمی تر از دیگر گورها هستند . قارخون ، دارای یک مدرسه ی کوچک درون یک کانکس دیدنی و خانه ی بهداشت نیز هست . مسجد روستا ، نوساز است و ائمّه ی اطهار ، نام دارد .

روستای قارخون

روستای قارخون

روستای قارخون

روستای قارخون

روستای قارخون

در این سفر یک روزه ، میرحسین هاشمی ، زینب هاشمی و حسن عنایت ، هم سفرانم بودند و آقایان احمد کاظمی ، حمزه اکبری و حمید کاظمی ، پذیرای مان شدند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

2 دیدگاه

  1. روستای قارخون به روایتی به نام قارا هون میباشد
    هون ها از اقوام ترک بودند که اروپا را فتح کردند
    رجوع کنید در گوگل معنای قارخون ودر ضمن نام تیره یا طایفه خاص بوده در جمهمدری آذربایجان 2 روستا بنام آشاقی قارخون و یوخترو قارخون و همچنینین در شهرستان سراب تبریز رویتای قارخون هست البته اجداد ما بنا به روایاتی میگفتند متسفانه در ادوار گذشته جنگ و خون ریزی باعث نامگذاری شده ….

  2. از نگارنده تقاضا دارم معنای غلطی که برای نام این روستای قدیمی و کهن در متن گنجانده را اصلاح کند . قارخون به معنای خون سیاه نیست !! چون برخلاف ادعای نگارنده در زبان ترکی قار به معنای سیاه نیست بلکه به معنای برف است . آنچه ایشان به اشتباه معنا کرده کلمه قارا می باشد که به معنی رنگ سیاه است . پس ترکیب قارخون خون سیاه نمی شود . البته تفکیک نام روستا و ترجمه تحت اللفظی هر بخش و رسیدن به یک ترجمه ! برای نام این روستا از اساس غلط است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.