سه‌شنبه 29 اسفند 1402

گنجینه ی قاجار

yy

تبریز ؛ خیابان بهشتی ؛ کوچه ی ضیاء الدّوله ؛ سه راه به سمت راست ؛ مستقیم در کنار مدرسه ی شیخ عطّار ؛ خانه ی امیرنظام

ساعات بازدید از این خانه ، 8 تا 30 : 18 و بهای بلیط آن ، 3000 ریال است .

خانه ی امیرنظام در محلّه ی ششگلان تبریز ، واقع شده است . ششگلان ، یکی از محلّات کهن تبریز بوده که به ویژه در دوره ی قاجار ، سازه های بسیاری در آن ، ساخته شده بود . تاریخ ساخت خانه ی امیرنظام با توجّه به سبک معماری آن به میانه های دوره ی قاجاریّه بازمیگردد . این سازه ، دارای 1500 متر زیرسازه و در دو طبقه ، ساخته شده است . در طبقه ی پایین در بخش مرکزی ، حوض خانه ی گسترده ای هست که با دالان های دو سوی به حیاط و اتاق های کناری ، پیوند می یابد . در بال خاوری ، شمار 4 اتاق و در بال باختری ، 7 اتاق هستند . خانه با ستون های سنگی و طاق های آجری ، ساخته شده است . در طبقه ی بالا ، دو تنبی هست که در دو سوی این تنبی ها ، دالان هایی با ایوان بلند سرتاسری 16 ستونی که زیبایی ویژه ای به سازه میدهد ، هست . در دو سوی دالان ها ، اتاق هایی هستند که در بال خاوری ، سالن 4 و در بال باختری ، 3 اتاق را دربرمیگیرد . خانه ، دربردارنده ی دو حیاط اندرونی و بیرونی است . از گیراترین بخش های این سازه ، گچبری های زیبا و منقوش میباشد که در نمای اپاختری و نیمروزی به کار رفته است . این سازه به شماره ی 1749 در سیاهه ی آثار مردمی کشور به ثبت رسیده است .

همینک با یک دیگر به بازدید از این خانه ی زیبا که به گونه ی یک گنجینه ی دیدنی درآمده است ، میپردازیم :

1 )) تالار سکّه ها

2 )) تالار بافته

3 )) تالار چینی

4 )) تالار آبگینه

5 )) تالار آهنگ

6 )) تالار فلزّات

7 )) تالار خاتم

8 )) تالار سنگ : سنگ یادبود بازسازی تبریز ، پس از زمین لرزه ی سخت سال 1193 ماهی و سنگ یادبود تاجگذاری مظفّرالدّین شاه که از جنس مرمر میباشد به نمایش درآمده اند .

9 )) تالار اسلحه : گونه های تفنگ تپانچه ، گونه های باروتدان ، گونه های گرز ، رکاب اسبی و تبرزین پولادی در این تالار به تماشای بازدیدکنندگان درآمده است .

10 )) تالار مردان و فرامین

11 )) تالار معماری و شهرسازی : نمونه های کاشی ها و نگاره های کهن از سازه ها و محلّه های تبریز در این تالار به نمایش درآمده اند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.