جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / آذرآبادگان خاوری / خانه ی پروین و بوستان مفاخر

خانه ی پروین و بوستان مفاخر

1 )) خانه ی پروین اعتصامی

ستاره ی سروده های پارسی و بانوی خوش سخن ایرانی ، پروین اعتصامی ، در شهر تبریز میزیست . خانه ی زیبای وی در خیابان عبّاسی ، کنار مسجد میرآقا ، کوچه ی ساوجبلاغی ، شماره ی ۶ ، واقع شده است .

پروین و سروده های پردل و جرأت و اعتراضی وی را همیشه دوست داشته ام ؛ آرامگاهش هم در آستان معصومه در قم و در کنار آرامگاه پدرش میباشد .

کهنای خانه ی پروین به دوره ی پهلوی یکم بازمیگردد .

2-2

2-3

2-1

2 )) بوستان مفاخر

بوستان مفاخر تبریز یا بوستان طوبائیّه ، یکی از بوستان‌های تبریز است که در محلّه ی آبرسان و در کناره ی بزرگ راه آزادی ، واقع شده و ۱۵٬۰۰۰ مترمربّع گستره دارد .

جایگاه این بوستان و مسجد طوبی که در کنار بوستان ، واقع شده است ، پیش تر به باغ بزرگی ، اختصاص داشت که به حاج رضا طوبی از بازرگانان تبریز ، تعلّق داشت . او پس ترها ، باغ خود را وقف کرده و به گورستان طوبائیّه ، تبدیل می‌کند . در این گورستان ، تنی چند از نامداران آذربایجان از جمله باقرخان ، آیت‌الله میرزا فتّاح شهیدی ، رضا طوبی و محمّد نخجوانی به خاک سپرده شده‌اند . همینک این گورستان به « بوستان مفاخر » تبدیل شده و بخشی از این بوستان به یادمان مفاخر آذربایجان ، ویژه شده است .

2-4

2-5

2-6

 

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.