سه‌شنبه 28 فروردین 1403
خانه / آبشارها / سه روز در آذربایجان باختری

سه روز در آذربایجان باختری

برای تعطیلات فطر ، برنامه ی سه روزه ای را به سمت استان زیبا و پر از خاطره ی آذربایجان باختری ، فراهم میکنم برای بازدید از چند جای دیدنی :

1 )) چمن متحرّک چملی

1 (2)

نزدیکی شهر تکاب ، روستایی هست به نام بدرلو که در نزدیکی آن ، محوّطه ی چمن بزرگیست به نام چملی که بخشی از آن ، درون آب ، قرار دارد و با وزش باد به حرکت درمیآید . اهالی را اعتقاد بر وجود گنج و تندیس های ارزشمند در زیر این تکّه چمن است .

2 )) تالاب کانی برازان

1 (9)

تالاب بزرگ کانی برازان در 5 کیلومتری شهر مهاباد به سوی ارومیّه ، واقع شده و افزون بر زیبایی ، دربردارنده ی گونه گونگی بسیار دلربایی هم هست . کانی در زبان کردی یعنی چشمه و برازان یعنی گرازها . گستره ی این تالاب ، 907 هکتار است . نی و بوریا از جمله گیاهان این تالاب هستند . فلامینگو ، اردک بلوطی ، اردک سرسپید ، پرستوی دریایی ، اردک مرمری و پلیکان سپید از موجودات زنده ی این تالاب زیبا هستند .

1 (10)

در تالاب ، چرخی میزنیم و با محیط بانان مستقر در آن جا ، دیدار و گفت و گو میکنیم و هم چنین عکس های زیبایی از تالاب برمیداریم .

1 (8)

پس از بازدید از تالاب در هوائی خوب به سمت روستای خوراسب میرویم تا امشب را در خانه ی دوست خوبم ، یونس آستا ، اتراق نماییم . یونس از دوستان بسیار خوب دوره ی دانشگاه من است که بسیار خون گرم و مهربان میباشد .

1 (19)

روز پنج شنبه 17 تیرماه با همراهی مصطفی ، داداش یونس به سوی غار تمتمه میرویم .

3 )) غار تمتمه

1 (3)

غار تاریخی و باستانی تمتمه در کنار روستای تمتمان ، واقع در راه ارومیه به سرو ، قرار گرفته است . این غار ، یک غار تاریخی و باستانی است که دوره ی سکونت در آن به دوران پارینه سنگی میانی ، بازمیگردد و هیچ گونه ارزش گردشگری عمومی ندارد ؛ بسیار کوچک است و تنها آثاری از دوده ی سیاه بر سقف و دیواره ی آن ، دیده میشود .

1 (4)

پس از دیدن این غار به سمت سنگ کاظم خان میرویم تا از دریاچه ی ارومیه هم دیدن نماییم ؛ خوش بختانه آب دریاچه ی ارومیه ، نسبت به سال پیش ، بالاتر آمده است و این امر ، ما را بسیار خوش حال میکند .

4 )) آبشار سوله دوگل

1 (17)

با راهنمایی مصطفی به سمت آبشار سوله دوگل در نزدیکی روستای دیزج میرویم . این آبشار به راستی زیبا و بزرگ است .

1 (18)

شب را در خانه ی روستایی دوست خوبم میمانیم و فردا آدینه پس از به خدا سپردن خانواده ی عزیز نصری فرد به سمت ارومیه میرویم .

5 )) کلیسای ننه مریم

1 (13)

میگویند نخستین کلیسای ایران است که پیشینه ی آن به سده ی یکم زادروزی میرسد . گویا سه موبد زرتشتی که با دیدن ستاره ای در آسمان ، از آشکار شدن مسیح موعود ، آگاه میشوند و برای دیدن او به اورشلیم میروند ، پس از بازگشت از آن جا به ساخت این کلیسا بر روی آتشکده ی موجود در این مکان میپردازند .

1 (16)

راهنمایی که در کلیسا هست ، اورگین ، نام دارد و ضمن این که خود ، مسیحی نسطوری است بر فنّ راهنمایی نیز چیره میباشد . ساختمان امروزه ی کلیسا ، چیزی حدود سد سال کهنا دارد .

1 (1)

این کلیسا که در خیابان خیّام ، قرار دارد به شرق آشور نیز نامدار است . پلان کلیسا ، چهارگوش است و پایه های آن ، بسیار مستحکم و کلفت از ملات ساروج و سنگ میباشد .

1 (15)

6 )) سازه ی سه گنبد

1 (5)

این سازه که به دوره ی سلجوقی ، پیوند می یابد ، یک سازه ی مقبره ای است که در دو طبقه ، ساخته شده است . طبقه ی یکم آن ، سرداب و طبقه ی دوم آن ، اتاقک آرامگاه است . سازنده ی آن ، شیشقاط مظفّری از امرای دوره ی سلجوقی است که نام خود را بر سردر برج ، حک کرده است . معمار سازه ، منصور پسر موسی و سال ساخت ، 580 کوچی ماهی است .

1 (7)

برخی از پژوهشگران ، معتقدند که بر روی سازه ، گنبد بزرگی ، بوده است که با توجّه به دو گنبد موجود در سردابه و اتاقک آرامگاه ، سازه به سه گنبد ، نامور شده است . این سازه ، روزگاری در بیرون از شهر ارومیه ، قرار داشته که امروزه به درون شهر ، کشیده شده است .

1 (6)

در این سفر ، میرحسین عزیزم و وحید نازنین ، همراهم بودند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

اردبیل جان

اردبیل جان

اردبیل جان استان اردبیل جان برای دومین بار در سال 1402 ، میزبان ماست ؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.