جمعه 10 فروردین 1403
خانه / آب انبارها / آب انبار زنانه بازار

آب انبار زنانه بازار

کاسپین ، شهر آب انبارهاست . یکی از آب انبارهای زیبا و بزرگ کاسپین در دل بازار بزرگ این شهر ، قرار دارد . آب انبار زنانه بازار در راسته ی مسگرها یا به گفته ی خود کاسپینی ها مسگره بازار ، واقع شده است .

این آب انبار ، دارای 43 پله ی تقریباًمرتفع است . طبیعتاً و مانند هر آب انبار دیگر در کنار راه شیر ، مخزن ، واقع شده است که گنجایش آن ، 2350 متر مکعّب بوده و بزرگی اش ، کاملاً به چشم می آید . سقف این مخزن عظیم که مشتمل بر ده گنبد می باشد ، با ستون های بلند و سترگی بر پای نگاه داشته شده . در گوشه ای از آب انبار ، پله هایی باریک و بدون حفاظ برای رفت و آمد میرآب ، تعبیه شده است . این آب انبار ، توسّط حاج ملّاعبدالوهّاب دارالشّفائی در سال 1260 هجری قمری ، بنا نهاده شده است . در گذشته ها ، بازاریان از آب این آب انبار در تابستان های گرم ، بهره ی بسیار میبرده اند ؛ چرا که آب بسیار خنکی داشته است .

آب انبار زنانه بازارآقای سهرابی ( نگهبان میراث فرهنگی ) و من ؛ ورودی آب انبار

آب انبار زنانه بازار

مخزن آب انبار با ستون های بلند و مستحکم آن

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.