جمعه 10 فروردین 1403
خانه / پیشوازادگان / بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

به نام خدایی که همگان را آزاد آفرید .

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

گردشگران : 8 نفر ( علی رضا هاشمی ، محمّدرضا کریمی ، مریم کریمی ، زینب هاشمی ، زهرا دادرس ، گل عذرا رحیمی ، محمّد حسین نژاد و پیمان سلطانی اصل )

تاریخ : 18 آذر 1390

در ساعت 45 : 7 صبح روز آدینه هجدهم آذرماه و در کیلومتر 6 با خودروی ون ایرانگشت به سمت روستای زرآباد ، محلّ قرارگرفتن درخت چنار خونبار ، حرکت می کنیم . در راه از روستاهای رشتقون ، رزجرد ، قسطین لار و رجائی دشت می گذریم و پس از رسیدن به ورودی روستای دیکّین ، مسیر را با واردشدن به فرعی سمت چپ که با تابلوی زرآباد ، مشخّص شده است ، پی می گیریم . هوا ، فوق العاده سرد است و حتّی برای لحظه ای نیز نمی توان از ماشین ، پیاده شد . برف کمابیش اطراف جادّه را پوشانده است . سرانجام در کیلومتر 82 و ساعت 45 : 9 به روستای زرآباد می رسیم . زرآباد ، روستایی است که نسبت به روستاهای اطراف خود ، بزرگ تر و پیش رفته تر به نظر می رسد . امام زاده در اواسط روستا و در داخل یک کوچه ، قرار گرفته است . در امام زاده با جناب آقای آزاد که از کوهنوردان و عاشقان طبیعت قزوین و ایران هستند ، قرار ملاقات داریم تا ضمن ارائه ی توضیحات ، ما را با این پدیده ی شگفت انگیز ( خون بارش درخت چنار ) بیش تر آشنا سازند . محوّطه ی امام زاده علی اصغر ، محوّطه ای است بزرگ و زیبا که دو درخت چنار خونبار در سمت شمال و غرب آن ، واقع شده اند . به گفته ی آقای آزاد ، این درختان ، 5 درخت چنار بوده اند که سه درخت دیگر بر اثر بریده شدن ، از میان رفته اند و تنها ، این دو درخت قطور و کهن سال به یادگار مانده اند . هر ساله در روز عاشورا از حدود ساعت 3 صبح تا دمادم اذان صبح از یکی از شاخه های این دو درخت ، صمغی به رنگ خون ، بیرون می زند . بیرون زدن این صمغ با تغییر فصل قرارگیری روز عاشورا ، قطع نمی شود و همین امر است که قضیّه را شگفت انگیز می نماید . مردم به خاطر اعتقادات شان ، پارچه های متعدّدی را به این دو درخت بسته اند . آقای آزاد ، خود ، هر ساله ، خروج این مادّه ی سرخ رنگ را در صبح عاشورا به چشم دیده است . شاخه ی درختی که در غرب امام زاده ، واقع شده است و مادّه ی خونین رنگ از آن ، بیرون می جهد ، در نقطه ای دور از دسترس ، قرار گرفته که مادّه ی مذکور ، پس از خروج از شاخه ، چکّه چکّه به زمین می افتد . به گفته ی وی ، هر ساله ، عکّاسان و فیلمبردان بی شماری ، جهت ثبت این واقعه به این مکان می آیند .

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

پس از بازدید از درخت و شنیدن توضیحات آقای آزاد ، به داخل امام زاده می رویم و از آن جا هم عکس می گیریم . امام زاده علی اصغر ، همانند سائر امام زاده های ایران زمین است و تفاوت خاصّی ندارد و وجود همین درختان خونبار است که باعث شهرت آن گشته است .

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

  در راه برگشت نیز امام زاده ی کوچک و جالبی در کناره ی سمت راست جادّه ، جلب توجّه می کند به نام امام زاده قاسم بن علی بن جعفرالصّادق که با ورق استیل و کاه گل ، بنا شده و فوق العاده جالب توجّه است .

بازدید از درخت چنار خونبار زرآباد

  دیدنی های مسیر : کوه قلعه در روستای قسطین لار

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

یک دیدگاه

  1. عاشق امام حسین

    سلام خوب بود ولی کاش عکس هایی از خون اون درخت را هم میگذاشتید good luck

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.