جمعه 10 فروردین 1403
خانه / چشمه ها / چشمه ی زیتک

چشمه ی زیتک

چشمه ی زیتک ( 11 مهر 1393 ) علی رضا هاشمی

1 )) ساعت حرکت ، 03 : 8 و کیلومتر خودرو بر روی شماره ی 150025 است و هنگامی که به محلّ پارک خودرو میرسم ، ساعت ، 13 : 9 و کیلومتر ، 150065 میباشد . یعنی یک ساعت و ده دقیقه البتّه با ده دقیقه هدررفت وقت برای انتظار راهنما و 40 کیلومتر راه از کاسپین ( قزوین ) تا محلّ استقرار خودرو .

2 )) راه از راه کهن کاسپین ( قزوین ) به رشت است . در روستای محمودآباد با راهنمای چشمه ، آقای وحید چگینی ، قرار دارم تا با همراهی یک دیگر به سوی چشمه برویم .

3 )) پس از آمدن راهنما و گذر از روستای حسین آباد به شهرک آقابابا میرسیم . راهنما با وانتش و من با خودروی خودم . راه روستای زیتک از این شهرک ، جدا میشود . وارد این راه شده و به سوی روستا میرویم .

4 )) بدبختانه ، راه این محدوده ( از آقابابا تا زیتک ) ، بسیار نامناسب است ؛ آسفالت ها ، عموماً ، شسته و خراب شده و برآمده اند و اگر بی حواس و نابلد برانیم به خودرو ، زیان سختی میرسد . برای همین است که من ، خودروی خود را در محلّی به نام حاجی آباد با راهنمایی آقای چگینی ، پارک کرده و مانده ی راه را تا روستای خرکان بالا با وانت میرویم .

5 )) راه از سه راهی خرکان بالا تا خود روستا ، خاکی است که به هزار آسفالت میارزد . البتّه تنها این بخش راه ، خوب و مناسب است .

6 )) به روستای خرکان بالا میرسیم ؛ روستای محلّ سکونت خانواده ی آقای چگینی . پس از انجام دادن کارهای کوچک آقای چگینی در خانه اش با وانت به سوی چشمه میرویم .

7 )) راه از این روستا تا چشمه ، اگرچه بسیار دست نخورده ، دیدنی و فراعادیست ؛ ولی برای خودروهای سواری ، هرگز مناسب نیست . حتّی وانت هم جاهایی را با زحمت ، گذر میکند .

8 )) سرانجام در ساعت 11 ، پس از یک ساعت گذراندن راه با وانت و گذراندن 27 کیلومتر به روستای دورافتاده ، رهاشده و خلوت کوره رود میرسیم که به جز سه نفر باغبان و خانه های خالی و رهاشده ی روستا ، هیچ کس دیگری در آن ، دیده نمیشود .

چشمه ی زیتک

چشمه ی زیتک

9 )) باید وانت را در این روستا بگذاریم و مانده ی راه را کوهپیمایی بکنیم . حرکت در ساعت یازده ، آغاز شده و در ساعت 11 و 35 به پایان میرسد ( بی ایستادن و استراحت )

10 )) راه کوهپیمایی ، بسیار ساده است و تنها دو سربالایی تند دارد . در راه ، یک جویبار آب هست ؛ برای بهره برداری بردارید ! در راه ، درختان انار ، تمشک ، سماق و زیتون هم هستند . راه ، پاکوب شده و مشخّص است ولی پایان راه را باید با ریزبینی بپیمایید تا بتوانید چشمه را بیابید .

11 )) کتاب ارزشمند مینودر ، چاپ 1337 ، جلد نخست ، برگه ی 856 :

( در قریه ی زیتک قاقزان در دو کیلومتری آبادی ، چشمه ی آب گرم ملایمی است که حرارت آن را 44 درجه ، ذکر کرده اند . این آب هم املاحی دارد که دارای خواصّ طبّی است . در ایّام تابستان از نقاط دور و نزدیک به آن جا آمده و از آب آن ، استفاده میکنند . )

12 )) چشمه در چاله ای کوچک ، قرار گرفته است و آب آن به روش بسیار گیرایی ، در حال قل زدن است . از قل زدن آن ، فیلم گرفتم . هم چنین بوی گوگردی اندکی از آب چشمه ، دریافت میشود و درون آن ، کاملاً لجنی و آلوده است .

13 )) پیش از آن که به چشمه برسیم ، آقای چگینی ، گفته بود که آخرین بار حدود سه سال پیش بوده که به چشمه آمده و لاشه ی پرندگان را در اطراف آن ، دیده است ؛ برای همین و هم چنین مرگ چند خر به دنیال نوشیدن آب چشمه ، اهالی ، آن را زهرآگین میدانند ولی سخن او را باور نکردم و ناشی از اغراق دانستم ؛ امّا هنگامی که به چشمه رسیدیم ، لاشه ی دو پرنده ی کوچک در کنار چشمه ، افتاده بود .

14 )) نکته ی گیرای دیگر ، این که اگرچه آب در حال جوشیدن و قل قل زدن هست ولی هرگز چاله از آب ، پر نشده و آبی به بیرون چاله ، روان نمیشود .

15 )) اهالی روستاهای اطراف ، اعتقاد دارند که این آب برای درمان جوش ها و زخم های پوست ، خارش آن و هم چنین کمردرد ، بسیار خوب است و آقای چگینی هم دو ظرف خالی همراه خود را پر از این آب کرد تا ببرد .

چشمه ی زیتک

16 )) نقطه ی جی پی اسی چشمه : 36 درجه و 34 دقیقه ی شمالی 49 درجه و 44 دقیقه ی خاوری بلندای چشمه از رویه ی دریا بر پایه ی جی پی اس : 869 متر

17 )) دیدن این چشمه در نقطه ای دور از دست انسان و در آرامشی زیبا و کامل ، بسیار بسیار به من ، انرژی داد .

چشمه ی زیتک

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

8 دیدگاه

  1. تشکر از گزارش خوندنیتون

  2. باید برای اسمش اِعراب میذاشتید بفهمیم چیجوری خونده میشه!!

  3. چقدر کوچیکه!خشک شده یا از اول هم همین جوری بوده؟
    نکته جالبش این بود که گفتین اصلا آب ازش به بیرون جاری نمیشه

  4. اطلاعات مفیدی در اختیارمون گذاشتید
    واقعا جالب بود
    ی سوال ؟
    حالا واقعا چشمه زهرآگینه؟
    اگه زهرآگینه چطور اینقدر واسه پوست و کمر درد و … مفیده ؟؟؟؟

    • علیرضا هاشمی

      درود . زهرآگین بودن یا نبودن آب این چشمه نمیتونه به درمان کمردرد و زخم های پوست ، پیوندی داشته باشه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.