جمعه 27 مهر 1403
خانه / استان ها / سیستان و بلوچستان / گورستان هفتاد ملا

گورستان هفتاد ملا

گورستان هفتاد ملا

گورستان هفتاد ملا

کمی که خستگی میگیرم با عبدالستار میریم به سمت روستای روپس بالا تا از گورستان هفتاد ملا ، دیدن بکنم . از تمین تا روپس ، راه زیادی نیست .

گورستان هفتاد ملا

به روپس که میرسیم ، خودرو رو در کنار تابلوی راهنمای گورستان هفتاد ملا میذارم و با عبدالستار از چندین پله ، بالا میریم تا به گورستان برسیم .

گورستان هفتاد ملا

گورستان هفتاد ملا از چند وجه ، نامدار شده = یکی ، این که میگن تنها گورستان تاریخی ایران هست که در سایه ، قرار داره .

از این جهت که زیر سایه هست ، کاملن درسته ؛ چون همه ی محوطه ی گورستان ، درون شکاف بزرگی از یه کوه سنگی ، قرار گرفته ولی این که آیا به راستی تنها گورستان ایران با این ویژگی هست یا نه ، نمیدونم .

گورستان هفتاد ملا

دیگر ، این که در افسانه ها اومده که این جا ، آرامگاه هفتاد موبد زرتشتی هست که پس از یورش اعراب و چیره شدن اون ها بر ایران ، تصمیم میگیرن که برن به هندوستان تا بتونن در اون جا ، به تبلیغ و ترویج دین خودشون بپردازن ؛ ولی در میانه های راه و در این منطقه درمیگذرن .

آرامگاه ها ، عمومن شکل جالبی دارن = مطبق هستن و به شکل زیگورات . اگر زیگورات چغازنبیل رو در شوش دیده باشید ، میتونید همانندی این گورها رو با اون زیگورات ، متوجه بشید .

برخی شون ، سوراخ سوراخ هستن . به دوره ی اوایل اسلامی برمیگردن و با شماره ی ۳۸۲۶ در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ به ثبت ملی رسیدن . رنگ همه ی گورها ، سپید هست .

جایی که این گورها ، قرار دارن در راه هندوستان هست ؛ سپیدبودن گورها و شکل زیگوراتی شون به درستیِ افسانه ی دفن موبدان زرتشتی در این جا ، دامن میزنه .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

تهران یا طهران

تهران یا طهران

تهران یا طهران تعطیلات نوروز 1403 هست و ما به روال همه ساله میرویم تهران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.