جمعه 31 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای کیخنان

روستای کیخنان

روستای کیخنان

پس از انجام هماهنگی های لازم با دهیار روستای کیخنان ، آقای حسین باقری به سمت این روستا در کهن راه قزوین به رشت میرویم . فاصله ی این روستا از شهر قزوین ، حدود چهل کیلومتر است که میتوان در کم تر از چهل دقیقه ، آن را پیمود .

کیخنان

به گفته ی آقای دهیار ، کسی به نام کوخا یا کیخا در این منطقه ، زندگی میکرده که فرد دارا و نیکوکاری بوده است . پس ترها و به یاد این مرد ، اهالی ، نام روستا را کیخانان مینهند که با گذشت زمان به کیخنان ، بدل گشته است .

کیخنان

جمعیت ساکن روستا ، حدود سی سد نفر هستند که عمومن به کشاورزی ( گندم ، جو ، عدس ، لوبیا و میوه جات ) ، دامداری و پیشه های آزاد شهری میپردازند . هموندان شورای روستا ، آقایان عادل باقری ، رحیم باقری و قنبر باقری هستند . خویشاوندان ساکن روستا ، باقری ، رمضانی ، دهقان نژاد ، مرادی ، بابایی و حسینی میباشند . مردم کیخنان ، ترک زبان هستند .

کیخنان

کیخنان ، دارای یک مدرسه ی ابتدائی به نام شهید صادق سلیمانی که ریشه ی ساخت آن به سال 1342 برمیگردد ، خانه ی بهداشت ، مسجد که بازسازی شده است ، یک گورستان قدیمی با چند سنگ گور کهن و یک گورستان جدید هست . برق کیخنان از سال 1369 و گاز روستا از سال 1390 ، برقرار هستند . آب روستا ، دچار مشکل است و از قنات ، فراهم میشود .

کیخنان

روستاهای اطراف کیخنان ، آقابابا از جنوب ؛ حسین آباد و چشمه غلام علی از خاور ؛ مرتضی آباد از شمال و سلطان آباد از غرب میباشند .

کیخنان

این جا ، خانه ی دهیار است که ناهار را در این جا خوردیم .

در زمین لرزه ی سال 1369 با آن که روستا به کلی ویران شد ولی تنها یک درگذشته داشت . از چند خانه ی ویرانه و رهاشده هم دیدن میکنیم . روستا ، دارای دو جان باخته ی جنگ هم هست .

کیخنان

کیخنان

بخشی از ویرانه های مانده از زمین لرزه ی سال 69

بر تابلوی ورودی روستا ، کیخنان را زادگاه علی اکبر دهخدا ، نام گذارده اند که درستی یا نادرستی آن بر من ، معلوم نشد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.