پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / روستاها / روستای فشک

روستای فشک

فشک

روستای فشک

برای بازدید از روستای فشک ، از چند روز جلوتر با یکی از دوستان راهنما که دارای اقامتگاهی هم در فشک هست ، پیوند میگیرم تا بتواند در روز بازدید ، کمک مان باشد ؛ آقای رمضان رضائی که خود از اهالی فشک است . با هم راهی بانو صدیقه رضائی ( بانوی جهانگرد ) و آقای رضا قربانی ، همسرشان به سوی روستای فشک میرویم .

از قزوین تا این روستا ، 50 کیلومتر است که به دلیل راه های پرپیچ و خم و بعضن نامناسب الموت ، پیمودن این مسافت ، یک ساعت و بیست و پنج دقیقه به درازا میکشد . فشک در الموت باختری به مرکزیت رازمیان ، قرار دارد و دارای 150 خانوار می باشد که عمدتن به کشاورزی فندق و زغال اخته و هم چنین به دامداری میپردازند .

دهیار ، آقای محمد شعبانی است و هموندان شورا ، آقایان اسد اسدالاهی ، نادعلی داوودی و سیف الاه شعبانی هستند . فشک ، دارای خانه ی بهداشت ، مدرسه در رده ی ابتدائی و مسجد هم هست . شوربختانه کسی از دلیل نام روستا ، آگاهی نداشت . گورستان فشک با چند روستای دیگر به گونه ی مشترک در پیشوازاده افضل تلاتر ، قرار دارد .

مردم روستا ، تات زبان هستند و از اطراف با روستاهای قسطین ، روح آباد ، پرچکوه ، تلاتر و آکوجان ، هم سایه میباشند . یک پیشوازاده به نام یوسف نیز با ساختمانی نوساز در این روستا هست . آب آشامیدنی فشک از چشمه ی پرآب خارود ، فراهم میشود و از حدود سال هشتاد خورشیدی نیز دارای برق شده است . گاز لوله کشی ندارد .

عمده ی خانواده هایی که در روستا ، زندگی میکنند : نصرالاهی ، داوودی ، شعبانی ، رضائی ، وهبی ، گرجی ، علی رضائی و قلی زاده هستند .

فشک

این داده ها را از آقای رمضان رضائی ، مدیر اقامتگاه بابا جعفر فشک ، میگیریم و سپس با هم راهی وی به گشت در روستا میپردازیم . شماره ی تلفن آقای رضائی : 09191846394 میباشد . خوش بختانه هنوز میتوان در جای جای روستای فشک ، آثار بسیاری از زندگی روستایی را یافت .

سقف های تیرچوبی ، تنور ، دیوارهای کاه گلی ، پنجره ه های چوبی و رنگی ، پله های سنگی ، گل میخ روی درهای خانه ها و کلون ، از مظاهر زندگی روستایی هستند که در فشک به فراوانی ، دیده میشوند . ناهار ، تندوره چلو میخوریم ؛ خوراکی خوش مزه که در تنور ، پخته میشود .

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

فشک

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

2 دیدگاه

  1. افسانه فوی

    سلام،ایا بصورت تور هم برگزار می کنید سفر هاتون رو .اگر چنانچه جوابتون مثبته مشخصات تور را اعلام کنید ،با تشکر

    • علیرضا هاشمی

      درود بر شما ؛ سفرهای من به گونه ی شخصی و دوستانه هست . هزینه ها هم به گونه ی دانگی حساب میشن . هر کسی هم دوست داشته باشه ، کمینه برای یک بار میتونه در این سفرها ، شرکت بکنه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.