جمعه 10 فروردین 1403
خانه / پیشوازادگان / پیشوازاده لنگر

پیشوازاده لنگر

پیشوازاده لنگر

از مجموعه پیشوازاده هایی که نام های جالبی دارند ، یکی هم پیشوازاده ایست به نام لنگر که در روستای لنگر شهرستان بجنورد ، واقع شده است . بیش تر بخش های ساختمان پیشوازاده ، بازسازی شده و دارای گنبدی آبی رنگ و زیباست . نام اصلی آن ، سلطان محمّدرضاست که به دلیل قرار گرفتن در روستای گلزار ، نام این روستا را نیز به یدک میکشد . ضریح در اتاق اصلی زیر گنبد ، قرار گرفته و با پارچه ای سبز رنگ ، پوشیده شده است . شوربختانه کاشی کاری های زیبای ساختمان ، فروریخته اند .

پیشوازاده لنگر

کهنا : اواخر تیموری

پیشوازاده لنگر

شماره ی ثبت در سیاهه ی آثار مردمی : 5153

کاربری : تاریخی ـ مذهبی

سازه ایست با پلان مستطیل شکل به ابعاد 17 در 5 / 16 به گستره ی 280 متر و بلندای 5 متر و طرح سه ایوانی . در بر جنوبی سازه ، 5 اتاق با سقفی ضربی ، تعبیه شده است . ایوان خاوری ، دارای نوشته های کاشی کاری شده به درازای 420 و پهنای 60 سانتی متر به خطّ ثلث با رنگ سپید بر روی کاشی لاجوردی ، نقش بسته است . صاحب آرامگاه ، پیشوازاده محمّدرضا ، فرزند پیشوا موسی کاظم است . مصالح به کار رفته ، دربردارنده ی آجر ، چوب ، سنگ ، گچ و آهک است . آرایه ها ، دربردارنده ی کاشی کاری ، آجرکاری و یک رده نوشته به خطّ ثلث میباشد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.