جمعه 10 فروردین 1403
خانه / روستاها / روستای تاکند

روستای تاکند

روستای تاکند ، بیش تر ناموری خود را از آخوندی به نام محمّدی تاکندی گرفته است که زبانی طنز و سرشتی شوخ دارد . تاکند ، روستایی است از پیوست های شهرستان تاکستان که در فاصله ی 50 کیلومتری شهر قزوین ، قرار گرفته است . این فاصله را میتوان در چهل دقیقه پیمود .

روستای تاکند

اگرچه با دهیار تاکند ، آقای طاهرخانی ، هماهنگ کرده بودم ولی وی در روستا نیست و ما را به خانه ی آقای تقی لو ، راهنمایی میکند که در کنار مسجد بزرگ تاکند است . خود وی در خانه نیست و پدر و مادرش ، ما را به حضور میپذیرند و از ما ، پذیرایی میکنند . این دوستان ، ریشه ی نام روستا را نمیدانند . به گفته ی آقای تقی لوی پدر ، تاکند ، حدود سی سد نفر جمعیّت دارد و بیش تر جمعیّت روستا در سال های پیش ، از این جا به شهرهای اطراف ، کوچ کرده اند . کار مردم ، کشاورزی و باغداریست . تاکند در گذشته که جمعیّتش ، بیش تر بوده ، شورا هم داشته است ولی با کاهش جمعیّت ، شورا ، منحل شده و همینک ، تنها دهیار دارد .

روستای تاکند

پس از اندکی زدودن خستگی و شنیدن سخنان میزبان ها با احسان برای گشت و گذار به سوی کوچه پس کوچه های روستا میرویم . از گرمابه ی نیمه ویرانه ، مسجد فراگیر ، مسجد کوچک تر ، خانه های زیبای خشت و گلی ، دفتر ازدواج هم پیوند با سال های بسیار دور به سردفتری سیّدکاظم حسینی ، کوچه های سنگ فرش شده و حسینیّه ، دیدن کرده و نگاره برمیداریم . البتّه برخی خانه ها ، ویران شده و یا رو به ویرانی هستند . یک نکته ی جالب ، نوشتن تاریخ هایی بر بالای درهای برخی خانه هاست همانند 1375 ؛ 1349 و … بیش تر بافت روستا به حالت سنّتی مانده ؛ درهایی چوبی با یک جفت کلون و دیوارهایی خشتی و دو رنگ .

روستای تاکند

ناهار را آب گوشت قیمه ، میهمان آقای تقی لو هستیم .

روستای تاکند

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

یک دیدگاه

  1. حمید جعفرخانی

    روستای تاکند روستایی بسیار زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.