پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانه / آبشارها / گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

بنا بر سنّت همه ساله و البتّه با فراخوانی دوستان خوبم ، خانواده ی مرادی که اهل روستای کندلات در شهر رودبار هستند ، برنامه ی دوروزه برای سفر به خطّه ی گیلان میچینم و روزهای 8 و 9 مرداد 1394 را در این استان زیبا میگذرانم .

1 )) تالاب استیل

در راه آستارا ، اندکی پیش از شهر کوچک لوندویل در سمت چپ راه ، روستای کوچکی ، قرار دارد به نام استیل که در کنار این روستا ، تالاب زیبا و بزرگی ، دیده میشود که نام خود را از نام همین روستا گرفته است : تالاب استیل . گستردگی این تالاب ، 160 هکتار است و آب آن به رنگ سبز تیره درآمده است . درختچه های سبز و بسیار زیبایی در درون و گرداگرد تالاب ، دیده میشوند که بر زیبایی آن افزوده اند . کمی به قایقرانی در تالاب میپردازیم ؛ تالابی که بیشینه ژرفای آن ، حدود یک متر است . با خودرو نیز دور تا دور تالاب را چرخی میزنیم . مناظر تالاب ، ناخودآگاه ، انسان را به یاد جنگل های آمازون میاندازد .  یک رستوران ، هتل و چند مغازه در اطراف تالاب ، مستقر هستند .

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

5 (6)

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

2 )) آبشار زمرّد

از آستارا که به سمت رشت در حال برگشتن هستیم در شهر کوچک حویق با دیدن تابلوی آبشار زمرد به راه شاخه ای سمت راست ، وارد میشویم . از این جا تا آبشار ، حدود 9 کیلومتر است که بخش عمده ی آن ، آسفالته ولی بخش پایانی آن ، خاکی نامناسب میباشد . پس از رسیدن به پایان راه ، خودرو را در کنار یک کلبه ی کوچک جنگلی ، نگه داشته و گام زنان ، راه مشخّصی را که از دل جنگل میگذرد ، میپیماییم تا پس از حدودنیم ساعت به آبشارهای زیبای زمرّد میرسیم .

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

گردشی در گیلان

3 )) آرامگاه شاه جان باختگان

یکی از آرامگاه های نامدار سمت باختری استان گیلان ، آرامگاهیست که در نزدیکی داماش ، قرار گرفته و آن را به نام شاه جان باختگان یا شاه شهیدان مینامند . گویا آرامگاه تنی چند از نوادگان پیشوایان شیعه میباشد که مورد اعتقاد بسیاری از اهالی گیلان هستند .

گردشی در گیلان

4 )) پیشوازادگان محمّد و معصومه

در راه توتکابن به سوی داماش هستم که در روستای چره با دیدن تابلوی این پیشوازادگان ، خودرو را نگه داشته و از پیشوازاده ای که با ساختمانی زیبا در میانه ی یک باغ ، قرار گرفته و اطراف آن را گورستانی ، در بر گرفته است ، دیدن میکنم .

گردشی در گیلان

برای برگشت به قزوین ، تصمیم بر آن میگیرم که از سمت کلیشم ، وارد شمال استان قزوین شده و از راه دانشگاه بین المللی به شهر قزوین ، وارد شوم . در بخشی از این راه زیبا از منطقه ی داماش میگذرم ؛ نگاره ی زیر ، از منطقه ی داماش برداشته شده است :

گردشی در گیلان

در بخشی از این سفر ، مقداد مرادی ، دوست خوبم و در همه ی این سفر ، میرحسین عزیز ، داداشم ، من رو همراهی کردند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

یک دیدگاه

  1. این درختان تا نیمه در آب منو به یاد جنگل های حرا در جنوبی ترین نقطه کشور انداخت جنگل های با درختان افسون گر که گردشگری در این جنگل رو به اجبار با قایق سواری همراه میسازه
    متاسفانه کمتر کسی از زیبایی های شگفت انگیز این جنگل ها آگاهی داره …
    و خوشبختانه بخاطراین عدم آگاهی تقریبا جز اکوسیستم هایی هست ک دست نخورده باقی مونده …
    و اما جنگل های حرا
    این جنگل های شگفت انگیز که هکتار ها درخت رو شامل میشه در طول روز فقط چند ساعت بیرون از آب زندگی میکنن و بعد در دنیای آب غرق میشن گویی جنگلی نبوده و درخته نرسته است .
    اسطوره های جالبی دارن و البته بسیار شگفت انگیز و افسون گر.
    رایحه گل های درختان مانگرو (یا بقول بو علی سینا حرا ) انقدر شگفت انگیر و رویایی است که انسان رو به سرزمین های رویایی در خیال میسپاره.
    در فصل گل دهی سر تا سر جنگل پر از رایحه تند و شگفت انگیز گل های طلایی این درختان افسون گر میشه رایحه ای ک شبیه به هیچ گلی در دنیا نیست. رایحه ای ک در عین تند بودن ملایمت خاصی داره ک انسان رو آزار نمیده بلکه اون رو به هیجانی بی نظیر میرسونه.
    فصل گل دهی و افسون گری این درختان تابستان است به خصوص ماه جاوید “امرداد” .و در این ماه از سال کمتر گردشگری خودش رو رنج گرما میده.
    اگه خواستید از این دنیای شگفت انگیز زیر دریا بازدید کنید حتما رنج گرما رو بخاطر افسون گری این درختان افسون گر تحمل کنید .
    جنگل هایی که در تمام دنیا فقط و فقط ایران ،مصر و عربستان از اون ها بهره می بره .به فصل گل دهی این جنگل ها در بازدید دقت کنید .و اما در کشور ما استان های سیستان ،هرمزگان و بوشهر در بردارنده هکتارها درخت حرا هستند.
    اما خلیج منحصر به فرد نای بند عسلویه بوشهر با وسعت بیش از 390 هکتار درخت حرا بی نظیرترین پارک دریایی بین المللی معرفی شده که خواستگاه پرندگان بومی و مهاجر اقیانوسی فراوانی است …
    جایی که حیات شبیه به یک رویا می ماند.
    ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.