چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانه / پیشوازادگان / پیشوازاده نجیب الدّین

پیشوازاده نجیب الدّین

13 شهریور 1394

9

1 )) این پیشوازاده در 17 کیلومتری باختر کاسپین ، قرار دارد که فاصله ی آن را در 22 دقیقه ، میتوان پیمود .

2 )) برای رسیدن به این پیشوازاده ، باید وارد کهن راه کاسپین ـ رشت شد و از روستاهای محمودآباد نمونه ، حسین آباد و آقابابا گذشت تا به روستای دودهه رسید ؛ پیشوازاده دربیرون روستا و کنار گورستان ، قرار گرفته است .

3 )) ساختمان پیشوازاده از دو بخش کهن و نو ، تشکیل میشود که بخش نوی آن ، آجری و نوساز است ؛ درها و پنجره های هلالی سبز رنگ نیز در آن ، نصب شده است . امّا بخش کهن که گنبد نیز بر فراز آن ، دیده میشود ، دارای دیواری با آجرهای کم رنگ تر و کهن تر است که دارای یک در سبز رنگ و 5 ایوانچه میباشد . بالای ایوانچه ها ، آجرچینی های ساده ولی زیبایی به چشم میخورند .

4 )) گنبد ، نیم گرد پیروزه ای رنگ و زیباست ؛ به نظر میرسد که قدیمی و هم پیوند با سازه ی پیشین پیشوازاده باشد .

5 )) درون پیشوازاده از دو بخش ، تشکیل شده است : اتاق ضریح که کوچک است و ضریح در میانه ی آن ، جای گرفته و اتاقی دیگر که بزرگ تر است و همانند سالنی است برای گردهمایی ها و مراسم که با چیدمانی از پشتی و فرش ، پر شده است . دیوارهای این سالن با رنگ روشن سبز ، نقّاشی شده و بخشی از آن همانند محراب ، تورفتگی دارد . اتاقی که ضریح در آن ، جای گرفته ، با نصب نگاره هایی از پیشوای هشتم و پیشوای یکم و یک دیدارنامه ، آراسته شده است .

6 )) ضریح ، فلزّی و کوچک است که بالای آن را با پوششی سبز رنگ آراسته اند .

7 )) گنبدخانه ، دارای آرایه هایی اندک از نشانه های قرآنی است .

8 )) نسب پیشوازاده به پیشوای هفتم ، موسی کاظم میرسد .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.