پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / پل ها / پل تاریخی انبوه

پل تاریخی انبوه

پل شاه عبّاسی انبوه

19 مرداد 1392

گردشگران : علی رضا هاشمی ، احسان حلّاجان ، محمّدرضا کریمی و امیرحسین هاشمی

در ساعت 06 : 08 روز شنبه ، تعطیلی پس از عید فطر ، از سمت جادّه ی الولک از شهر قزوین ، خارج میشویم ؛ در حالی که کیلومترشمار خودرو ، عدد 90616 را نشان میدهد . از روستاهای الولک و اسماعیل آباد میگذریم که با مهی سنگین و غلیظ ، روبرو میشویم ؛ تا آن جا که بالاجبار ، چراغ های خودرو را روشن کرده و از سرعت حرکت مان به طور محسوسی میکاهیم . مه بسیارزیبایی است در نیمه های تابستان که هوای فوق العاده سردی را بر منطقه ، حاکم کرده است . به یک دوراهی میرسیم که آن را به سمت چپ میرویم و دوراهی بعدی را به سمت راست میپیچیم . پس از عبور از روستاهای دستجرد و طیان دشت در ساعت 42 : 09 و کیلومتر 90668 به پل انبوه میرسیم که در سمت چپ مان ، قرار گرفته است .

  پل زیبای انبوه در مسیر کهن و کاروان روی قزوین به دیلمان ، قرار گرفته و تاریخ آن به دوره ی صفویان ، برمیگردد ؛ البتّه به احتمال بسیار ، در دوره ی صفویّه نیز بر روی ویرانه هایی کهن تر ، این پل ، ساخته شده است . این پل ، تنها دارای یک دهانه ی عریض و بسیارمرتفع میباشد و بر روی رودخانه ی همیشه خروشان شاهرود ، بسته شده است . مصالح ساخت پل ، آجر ، لاشه ی سنگ ، ملات گچ و ملات ساروج هستند . پل ، مجهّز به موج شکن و پشت بند نیز میباشد . در هر سوی راست و چپ پل ، یک جان پناه برای اتراق مسافران و نگهبانان ، تعبیه شده که قسمت بیش تر آن ها ، فروریخته است . زیر پل ، دارای فضاهایی توخالی است که گویا برای کاهش وزن پل و فشار وارد بر پایه ها ، تعبیه شده اند .

  ناهار را در زیر پل و در کنار شاهرود زیبا ، صرف میکنیم و پس از کمی آب تنی در آب گرم شاهرود بازمیگردیم .

پل تاریخی انبوه

من ، احسان ، محمّدرضا و امیرحسین در جادّه ی مه آلوده

پل تاریخی انبوه

پل تاریخی انبوه

پل تاریخی انبوه

پل انبوه

پل تاریخی انبوه

بخشی از سازه های پل

پل تاریخی انبوه

شاهرود خروشان و زیبا

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی گیلان

به سوی گیلان

به سوی گیلان خرداد ماه است و این بار در کنار یک هم سفر جدید …

یک دیدگاه

  1. جای بسیار زیبا و خیلی خیلی تمیزه
    بچه هایی که نرفتن جای بسیار زیبایی رو از دست دادند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.