پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / استان ها / خوزستان / قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا

در ساعت 23 : 10 و کیلومتر 54347 از جزیره ، بیرون میروم . از میدان آزادی آبادان که به سمت خرّم شهر میروم با دیدن تابلوی قدمگاه امام رضا در سمت راست راه بدان سوی ، راهم را دگرگون مینمایم . پس از یک کیلومتر به سازه ی قدمگاه میرسم که در سمت چپم ، قرار گرفته است . ساعت ، 28 : 10 و کیلومتر ، 54351 است .

سازه ی قدمگاه ، اتاقی است کوچک در حدود 5 در 6 متر که با نگاره هایی از آرامگاه امام رضا و تابلوها و کتاب های مذهبی ، آراسته گشته است .

شرح تاریخچه ی قدمگاه امام رضا :

قدمگاه امام رضا در شمال آبادان در هنگامه ای ، ساخته شد که پیشوای هشتم ، در پایانی های سال 200 ه . ق به دستور مأمون عبّاسی و تدبیر فضل بن سهل از مدینه ی روشن به مرو ، پایتخت عبّاسی ، فراخوانده شد . شیخ صدوق ، درگذشته ی سال 381 ه . ق در عیون اخبارالرّضا به اسنادی چند از رجاء بن ابی ضحّاک ، روایت کرده است که مأمون ، مرا فرستاده که حضرت رضا را از مدینه به مرو آورم و امر کرد آن حضرت را از بصره ، اهواز و پارس به سوی مرو ، حرکت دهم و از راه کوفه و قم نبرم . آگاهی مأمون از تشیّع مردم کوفه و قم ، بازدارنده ی حضور امام رضا در آن سامان گردید ؛ زیرا مأمون عبّاسی میترسید که شور و هیجان مردم ، بازدارنده ی حرکت پیشوا به سوی مرو گردد . به همین سوی ، مأمون به فرستادگان خود یعنی رجاء پسر ابی ضحّاک ، دستور داد که پیشوا و گروهی از خاندان علوی را از بصره ، اهواز و پارس به سوی مرو ، حرکت دهند . حضرت امام رضا ، چون سرانجام این سفر را میدانست ، پس از خدانگهداری با خانواده ی خود و آرامگاه پیامبر ، حضرت امام جواد را به جانشینی برگزید . پس از آن ، کاروان پیشوا در آغاز 201 ه . ق ، پس از زیارت خانه ی خدا ، با شکوه فراوان به سوی بصره ، روان گردید . کاروان حضرت امام رضا ، چون به بصره می رسد به وسیله ی کشتی از بیابان گذشته و به سوی عبادان یا آبادان و از آن جا به سوی اهواز ، حرکت نمود . نویسنده ی کتاب ارزشمند آبادان در روزگار اسلامی به نقل از بن مایه های موثّق و معتبر ، پس از نقل گردش سفر امام رضا از مدینه به مرو مینویسد : پس از آن که پیشوا ، شهر بصره را به قصد ورود به استان خوزستان ، پشت سر گذاشت ، عبادان ، مرز زمینی و دریایی عراق عرب با خوزستان ، به شمار میآمد که در آن هنگام ، مردم عبادان به پیشواز موکب پرارج قبله ی هشتم شیعیان شتافتند . پس از پیشواز مردم آبادان از آن حضرت و بر پایه ی جایگاه گام آن حضرت ، قدمگاهی ، ساخته میشود که با گذشت زمان ، بازسازی میشده است . بر پایه ی همین نقل ، قدمگاه امام رضا ، سده ها ، جای زیارت ، نزدیکی و راز و نیاز مردم روستاهای آن ناحیّه و صاحب دلان و دل باختگان کوی ولایت آن پیشوای همام بوده است . این قدمگاه تا سال 1353 هجری خورشیدی ، بر پا بوده است ولی به علّت کم توجّهی و ناتوانی ایمان برخی از کارگزارن نادان در هنگامه ی رژیم پهلوی ، این قدمگاه ، ویران شد . به همین سوی ، این جایگاه ، پس از سال ها در معرض فراموشی قرار گرفت و اکنون پس از سال ها فراموشی ، بار دیگر ، قدمگاه امام رضا بر پایه ی جای کهن آن ، بازسازی میگردد . باشد که با کشف و زنده کردن این جایگاه ها و آرامگاه های متبرّک ، روشنایی تازه ای به آبادان گرامی مان ببخشیم .

قدمگاه امام رضا

  در بالای قدمگاه و در یک گوشه از دیوار آن ، سنگی کهن ، نصب شده که نوشته ی روی آن ، مشخّص نیست .

محوّطه ی قدمگاه به دو بخش زنانه و مردانه ، بخش بندی شده است .

زیارت نامه ای در محوّطه ی قدمگاه ، نصب شده است ؛ بدین مضمون :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بسم الله و بالله و فی سبیل الله و علی ملّت رسول الله ( صلّ الله علیه و آله ) . اشهد أنّ لا اله الّا الله وحده لاشریک له و أشهد أنّ محمّداً عبده و رسوله . الّلمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد . السّلام علیک أیّها الامام الغریب ! السّلام علیک أیّها الإمام الشّهید ! السّلام علیک أیّها الإمام المظلوم ! السّلام علیک أیّها الإمام المعصوم ! السّلام علیک أیّها الإمام المسموم ! السّلام علیک أیّها الإمام المغموم ! السّلام علیک أیّها الإمام الهادی و الولیّ المرشد ! أبرأ إلی الله تعالی من أعدائک و أتقرّب إلی الله تعالی بموالاتک ! السّلام علیک یا مولای و إبن مولای ! السّلام علی تراب مقدمک الشّریف و رحمت الله و برکاته و صل الله علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین .

سازه ی قدمگاه : قدمگاه ، یک هشت بری نامنظّم است که بر فراز آن ، یک گنبد زردرنگ ، خودنمایی میکند . محوّطه ی قدمگاه ، مجهّز به دستشویی نیز میباشد . این هشت بری ، خود در یک محوّطه ی بزرگ تری ، قرار گرفته است که با دری سبزرنگ و بزرگ به فضای بیرونی ، راه می یابد . سازه ، سپیدکاری شده و آجری است .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.