پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانه / بازارها / زنجان گردی

زنجان گردی

زنجان گردی

با همراهی دوست قدیمی ، پیمان سلطانی اصل که همینک بر صندلی قضاوت نشسته و به صدور قرار میپردازد ، راهی شهر زیبای زنجان میشویم تا از بازار این شهر ، دیدن نماییم ؛ امروزه ، بازارگردی ، خود ، یک رسته از گونه های سفر و بازدید شده است که هم جنبه ی تاریخی دارد و هم جنبه ی مالی و گردشگری اقتصادی .

1 )) بازار زنجان

زنجان

بازار شهر زنجان در مرکز این شهر و در کنار میدان نامدار انقلاب ، قرار دارد ؛ همان میدانی که هر ساله در روزهای نهم و دهم محرم ، شاهد عزاداری مردم شهر زنجان به روش سنتی و مذهبی خویش است . بازار این شهر نیز همانند بازارهای همه ی شهرهای دیگر ایران ، دارای راسته ها و سراهای گوناگون و چندشماری است ؛

از جمله : تیمچه ی چهاردربی،تیمچه ی دورد آغیزلی،راسته ی امام زاده،راسته ی انگورانی،راسته ی بازار بالا،راسته ی حاج حسن،راسته ی حاج حیدر،راسته ی حاج کلب علی و سرای حاجی شعبان .

زنجان

در جای جای بازار ، میتوان درهای بزرگ چوبی لنگه به لنگه ، مغازه های گوناگون فروش دستاوردهای مسی و چاقو ، طاق ضربی های پرشمار ، سقف های گنبدی شکل ، چند کاشی نوشته ی زیبا ، چند حجره ی فروش کالا و کاشی کاری های آرایه ای را به دید نشست و حظ بینایی برد .

زنجان

هم چنین به یک مغازه ، مراجعه کرده و خوراک سنتی زنجان را به نام جغول بغول میخوریم ؛ آمیزه ای است از گوشت ، جگر ، پیاز ، گوجه و روغن ؛ خوشم نیامد .

زنجان

از یک مغازه هم ، دو ظرف مسی به عنوان یادگاری میخریم .

2 )) روستای انجلین

زنجان

یک روستای قدیمی و دورافتاده در شمال شهر خرم دره با راهی که عمومن آسفالته هست . خانه هایی قدیمی ؛ مسجد و مرده شوی خانه ای نوساز ؛ کوچه هایی خاکی که با کم ترین باران به گل مینشینند ؛ مدرسه ای کوچک و رودخانه ای در کناره ی شمالی روستا .

زنجان

با توجه به فصل سرما ، جمعیت بسیارکمی در روستا ، زندگی میکنند . روستایی است آرام و دیدنی .

زنجان

زنجان

زنجان

زنجان

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون

یه بار دیگه تهرون سه نفر میشیم ؛ من و میرحسین و پارسا و یه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.