شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / آرامگاه بزرگ مهر قائنی

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

به قائن میرسم ؛ شهر زعفران ؛ در نگاه نخست ، شهر زیبا و دلنشینی به نظر میرسد . آرام است و دنج ؛ به ویژه در هوائی که ابریست ، رخ مینمایاند و دلبری میکند . به قصد بازدید از آرامگاه یکی از عرفای نامدار به سوی منطقه ای در حوالی شهر میروم . دسترسی به آرامگاه با پلّکانیست که با هنرمندی ، شما را سوی ساختمان اصلی میرساند . ساختمان نیز بسیار هنرمندانه ، ساخته و پرداخته شده است . آجریست و نخودی رنگ . یک گنبد کوچک بر فراز اتاق اصلی آرامگاه ، افراشته شده است که بر پاگنبدی بلند ، قرار دارد . بخشی از ساختمان آرامگاه نیز سنگی است ؛ با سنگ هایی کوچک و بزرگ و تراش داده شده . از بام آرامگاه ، میتوان نمای زیبایی را از شهر قائن به دید نشست . یک درخت پیر کهن سال که رو به خشک شدن میرود در حیاط اصلی ، دیده میشود .

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

در سه کیلومتری جنوب قائن و در دامنه ی کوه ابوذر ، آرامگاهی ، قرار دارد که متعلّق به یکی از عرفای نامدار ، سیاست مداران و سرالیندگان سده های چهارم و پنجم کوچی ماهیست . آرامگاه بزرگ مهر بر پایه ی شواهد از سازه های ساخته شده در سده های 6 و 7 کوچی ماهی میباشد . این سازه به شکل چلیپایی و با معماری زیبایی ، ساخته شده . آرامگاه آن ، چهارایوانیست و گنبد بر فراز این ایوان ها ، استوار شده است . طاق ایوان ها ، ظاهراً به شکل کلیل ، اجرا شده ؛ امّا جرز اصلی طاق ها به گونه ی نیم بیضی باز ، کار شده ، آن گاه با بهره گیری از پوشش دروغین به شکل کلیل درآمده . در آراستن درونی سازه از گچ ، بهره گرفته شده و گونه ی کاربندی پیشانی ایوان ها به شکل طاق نماهای جناغی است . آرایه های گچ کاری زیر گنبد ، یکی از زیباترین بخش های سازه به شمار میآید که لچکی های 4 به 8 آن ، دارای مقرنس ها و گچ بری های خفیف و هنرمندانه است . در این میان ، اتاق های بسیار جالبی ، دیده میشود که یکی از آن ها ، دارای گنبد زیباییست که با سنگ ، کار شده . مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این آرامگاه ، سنگ ، گچ و آجر میباشد و سخن پایانی ، این که در کنار بزرگ مهر قائنی ، درخت کهن سال بنه ای هست که کمینه 700 سال از عمرش میگذرد .

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

شماره ی ثبت : 2759

آرامگاه بزرگ مهر قائنی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.