پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانه / بوستان ها / کرمانشاه گردی

کرمانشاه گردی

و اینک نوبت استان زیبای کرمانشاه میرسد که میزبان مرد همیشه در سفر باشد . در کرمانشاه ، دوست بسیار خوبی دارم به نام سعید پرندین که از دوران کارشناسی در دانشگاه بین المللی امام خمینی با یک دیگر هستیم ؛ او ، همینک بازپرس دادگستری است و من ، سردفتر اسناد رسمی . دیدن دوستانت که انسان های خوب و باسوادی هستند در جایگاه های مهمّ کشور ، بسیار شادی بخش و انرژی دهنده است .

1 )) روستای پریان

1-8

یکی از روستاهای کوچک و کهن استان کرمانشاه است که با شهر کرمانشاه ، حدود یک ساعت فاصله دارد . این روستا در شهرستان صحنه ، دهستان کندوله ، واقع شده است . سه روستای کندوله ، پریان و شریف آباد ، روستاهایی هستند که به زبان قدیمی کردی هورامی ، سخن میگویند . برای رسیدن به این روستا از کرمانشاه به بیستون و سپس از بیستون به سمت صحنه و کامیاران ، باید رفت و یکی از راه های شاخه ای سمت راست را که با تابلو ، مشخّص شده است ، پیمود تا به روستا رسید .

1-10

یکی از هم کارانم به نام آقای وحید امیری پریان ، دفتریار دفتر اسناد رسمی شماره ی 60 شهرستان آبیک ، این روستا را به من برای بازدید ، پیشنهاد داد .

1-11

پریان ، خود ، یک واژه ی هورامی است به چم پر از خانه : یانه === خانه . پیشه ی اصلی ساکنان روستا ، کشاورزی ، دامپروری و باغداریست . سماق ، سیب ، انگور ، انار و زالزالک از فرآورده های این روستا هستند . دوغ ، ماست ، شیر و عسل نیز از دیگر خوراکی های خوش مزه ی این روستا میباشند .

1-12

یکی از نوادگان هفتمین پیشوای شیعیان به نام ابراهیم در آرامگاهی که نوسازی شده ولی دارای سنگ گوری کهن و حکّاکی شده میباشد در این روستا ، خفته است .

1-17

من و ضریح پیشوازاده

1-13

چند درخت توت بزرگ و کهن سال در کنار خانه های زیبای روستایی از دیدنی های این جاست . اهالی ، خود را از نوادگان کسی به نام فرهاد از مردم روستای هجیج که از پیوست های شهر پاوه میباشد ، میدانند .

1-15

ناهار را در خانه ی یکی از دوستان به نام مصطفی مرادی ، میهمانیم به صرف خورشی به نام قارمه با دوغ و نان محلّی .

1-14

قارمه

1-16

1-18

2 )) روستای کندوله

این روستا از روستای پریان ، بزرگ تر و پرجمعیّت تر است  از دیدنی های این روستا به جز خانه های زیبا و روستایی ، میتوان به ویرانه های دژی به نام مروان ، اشاره کرد که این جا را جایگاه پنهان شدن مروان ، خلیفه ی اموی میدانند .

1-9

1-2

1-1

ویرانه ی دژ مروان

3 )) سراب نیلوفر

1-3

یکی از زیباترین سراب های استان کرمانشاه ، سراب نیلوفر است که به خاطر گل های زیبای نیلوفری که در فصل گرما ، سر از آب ، بیرون میآورند بدین نام ، خوانده میشود . محوّطه ی بزرگیست که اطراف آن را بهسازی کرده اند ؛ هم جای مناسبیست برای قدم زدن و هم نشستن و لذّت بردن از تماشای سراب . جاهایی از سراب ، دارای آبیست به زلالی آیینه که کف سراب را به خوبی ، نشان میدهد .

1-4

سراب نیلوفر ، حدود 35 کیلومتر با کرمانشاه ، فاصله دارد و در کنار راه اصلی کرمانشاه به روانسر و اندکی پس از روستایی با همان نام میباشد .

1-5

محوّطه ی سراب ، مجهّز به پارکینگ خودرو با ورودیّه ی 30000 ریال هم هست .

1-6

1-7

4 )) بوستان کوهستان

بوستان بزرگ و زیباییست در کنار محوّطه ی تاریخی طاق بستان که مجهّز به استخر قایقرانی ، یادمان جان باختگان گم نام جنگ ، درختزارهای زیبا ، ابزار بازی کودکان و حوضچه های کوچک و بزرگ است . از فراز یادمان جان باختگان ، میتوان منظره ی زیبایی از کرمانشاه را به نظاره نشست .

1-21

1-22

1-23

1-24

یادمان جان باختگان گم نام جنگ

در این سفر دو روز و نیمه ، میهمان دوست خوبم ، سعید و خانواده ی خواهرش بودم که بسیار مهمان نواز بودند . امید است در زندگی خویش ، هماره شاد و پیروز باشند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

3 دیدگاه

  1. سلام
    ببخشيد اينجا پيام ميدم
    يه بار يه مطلب راجع به سفر به جنكل در شيرود گذاشته بوديد و يه كلبه جنگلي
    ميشه ادرس و تلفن اونجارو به من بديد
    و اينكه ايا ميدونيد واسه سفر به شمال و اقامت در يه خانه توي دل جنگل كجا برم؟

    • علیرضا هاشمی

      درود بر شما ؛ در همین سایت ، بخش جست و جو میتونید با تایپ عبارت چال درّه ، مطلب هم پیوند با اون کلبه های جنگلی رو پیدا بکنید . اگر داده های بیش تری خواستید میتونید با من ، تماس بگیرید : 09121828365

  2. سلام درود بو ت و کاکه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.