جمعه 10 فروردین 1403
خانه / استان ها / تهران / کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان 

کاخ گلستان در کناره ی میدان ارک یا 15 خرداد ، یکی از زیباترین و نامدارترین کاخ های تهران و ایران است . این کاخ از بخش های گوناگونی ، تشکیل یافته است که عبارتند از :

  1 ـ ایوان تخت مرمر

تخت مرمر یا تخت سلیمان به شکل یک سکّوی دیواره دار بلند از 65 بریده مرمر بزرگ و کوچک ، ساخته شده و در میانه ی ایوان ، مستقرّ است . این تخت در سه سال نخست پادشاهی کریم خان زند ، ساخته شد و پس از درگذشت او ، آقامحمّدخان قاجار ، تکمیلش کرد . در اطراف این ایوان ، آثار نقّاشی و آرایه های فراوان دوره ی قاجار به چشم می خورند . بلندای تخت از کف ایوان ، حدود یک متر است و از چهار سوی بر دوش 6 فرشته ، سه دیو و یازده ستون مارپیچ ، قرار گرفته است . جلوی آن ، دو پله ، گذاشته شده که در دو سوی پله ی نخست ، دو شیر ، سنگ تراشی شده است .

  2 ـ خلوت کریم خانی

از آن جا که شاهان را غروری است ویژه که هم اکنون نیز در برخی سردمداران ، دیده می شود ، آقامحمّدخان قاجار ، پس از شکست دادن لطف علی خان زند ، مانده های جسد و استخوان های کریم خان زند را از شیراز در سال 1173 کوچی ماهی به تهران آورده و در گذرگاه خود ، خاک می کند ؛ به گونه ای که در هنگام رفت و آمد ، از روی آن ها ، می گذشته است . در دوره ی پهلوی ، استخوان ها را از خاک به در آورده و به شـــیراز ، منتقل می کنند .

  3 ـ سنگ گور ناصرالدّین شاه

گور ناصرالدّین شاه در قم در آرامگاه معصومه است . پس از انقلاب به آن دلیل که همه ی شاهان را خائن می دانستند و حتّی به مُرده ی آن ها نیز رحم نمی کردند ، سنگ گور او را که از جنس مرمر است و استادعبّاس قلی نجّار ، آن را تراشیده ، از جای برکنده و پس ترها به جای کنونی ، منتقل می کنند .

  4 ـ نگارخانه

این بخش به گنجینه ی نقّاشی های میرزابابا ، مهرعلی افشار ، علی اکبرخان مزیّن الدّوله و کمال الملک ، ویژه شده است . عکّاسی از این بخش ، ممنوع است .

  5 ـ گنجینه ی ویژه

  6 ـ گنجینه ی گلستان که دربردارنده ی تالارهای آیینه و عاج می باشد . ساخت آن در سال 1291 کوچی ماهی ، آغاز شده است . روزی که برای بازدید رفته ام ، گروه بازیگران تلویزیونی ، مشغول ساخت فیلمی در این جا هستند و در نتیجه ، بازدید از آن ، شدنی نمی شود .

  7 ـ حوض خانه

این بخش با تابلوهای نقّاشی نقّاشان اروپایی که به دربار قاجار ، پیشکش شده ، آراسته گشته است . عکّاسی از این بخش ، ممنوع است .

  8 ـ ساختمان برلیان که دربردارنده ی تالارهای برلیان و ظروف است .

  9 ـ کتاب خانه

  10 ـ شمس العماره

کاخ گلستان

  ساختمان زیبای شمس العماره در سال 1282 کوچی ماهی ، آغاز به ساخت می شود . سازنده ی این سازه ، استادعلی محمّد کاشی است که این سازه را در 5 طبقه و به بلندای 35 متر می سازد .

  11 ـ ساختمان بادگیر

این ساختمان در سال 1228 کوچی ماهی ، ساخته شده است .

  12 ـ عکس خانه که جایگاه تاجگذاری مظفّرالدّین شاه بوده و عکّاسی از آن ، ممنوع است .

  13 ـ چادرخانه که به دوره ی فتح علی شاهی ، باز می گردد .

  14 ـ تالار الماس که هم پیوند به دوره ی فتح علی شاهی است .

  15 ـ چای خانه

  16 ـ گنجینه ی مردم شناسی

بازدید از گنجینه ی مردم شناسی ، نیک فرجامی بازدید از مجموعه ی کاخ گلستان است .

کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان

کاخ گلستان

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.