شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / پیشوازادگان / پیشوازاده علی شکرناب

پیشوازاده علی شکرناب

پیشوازاده علی شکرناب ( 23 آبان 1393 )

علی رضا هاشمی

1 )) از شهر کاسپین تا پیشوازاده علی ، 35 کیلومتر است که حدود 35 دقیقه به درازا میکشد .

2 )) در راه کاسپین تا روستای شکرناب ، باید از بیدستان ، شریف آباد و کوندج گذشت تا به این روستا رسید . در روستای کوندج ، یک راه شاخه ای از سمت چپ این روستا ، دیده میشود که با تابلوی راهنمای روستای شکرناب ، شما را بدان سوی ، رهنمون میگردد . پس از گذر از بزرگ راه کاسپین ـ تهران و شهرک انجیلاق ، سه راهی نخست به سمت راست با تابلوی شکرناب 8 کیلومتر و سه راهی دوم به سمت راست با تابلوی شکرناب یک کیلومتر به روستای شکرناب میرسم ؛ در این روستا ، نخستین شاخه ی سمت چپ را که یک راه خاکی هست به سوی پیشوازاده میروم .

پیشوازاده علی شکرناب

3 )) پیشوازاده در میان یک گورستان کهن ، واقع شده است و از یک سردر طاقی ، وارد آن میشوم .

4 )) شبستان جدیدتر که با دو پلّه به سمت پایین تر از کف زمین میآید ؛ پس از ورود به شبستان با دو گور در دو سمت راست و چپ ، رو به رو میشوم . گور سمت راست برای مشهدی بلقیس علی اکبری و گور سمت چپ برای زیبا فتحی هستند که هر دو سرپرستان پیشوازاده بوده اند . گور سمت چپ ، کهن تر است . سپس باید از یک سردر کوچک تر ، وارد شبستان پیشوازاده شد که در ستون سمت راست آن ، سنگی با این مضمون ، نصب شده است : « بنای سنگ امام زاده علی پسر عون پسر علی توسّط هیئت حضرت علی اکبر شهرک شکرناب در سال 1375 ، ساخته شد . » و در ستون سمت چپ سنگ مرمری با مضمون نشانه ی و إن یکاد ، نصب شده است و بر روی همین سنگ ، نوشته شده که به روایت ، تاریخ تأسیس پیشوازاده سال 126 هجری ماهی میباشد . چند گلدان هم در کنار این سنگ ها به همراه تابلوهای کوچکی از جملات مذهبی و نام پنج تن ، قرار گرفته اند . دیوار سازه تا نیمه به رنگ سبز درآمده است . این سردر با یک در کهن چوبی که یک زنجیر بلند هم دارد به شبستان اصلی ، پیوند پیدا میکند .

پیشوازاده علی شکرناب

پیشوازاده علی شکرناب

5 )) شبستان سازه نیز دارای طاق بندی است و بر دیواره های خود ، شاهد سنگ گورهای کهن و تازه است که به گونه ی ایستاده ، قرار داده شده اند . در بخش باختری شبستان ، یک کتاب خانه ی چوبی کوچک که دربردارنده ی کتاب های مذهبی چندی هست ، دیده میشود . تابلوهای مذهبی و نسب نامه ی پیشوازاده نیز بر دیوارهای شبستان ، آویخته شده اند . در بخش شمالی شبستان ، یک اتاق کوچک که کمی بلندتر از کف شبستان هست ، دیده میشود که به احتمال برای نشستن بانوان در هنگام مراسم مذهبی است و در سمت جنوبی شبستان ، ورودی اصلی حرم ، قرار گرفته است که با پنجره ای چوبی ، سبز رنگ و شبکه شبکه از شبستان ، جدا شده است . زیارت نامه ی عاشورا و زیارت نامه ی پیشوازاده در کنار ورودی اصلی حرم ، دیده میشوند .

پیشوازاده علی شکرناب

6 )) بالای این شبکه ی چوبی ، پیلپوش زیبایی ، دیده میشود که پس از ورود از آن به محوّطه ی کوچک تری ، پا میگذارم که با سردری کوتاه تر ، به فضای اصلی حرم ، پیوند می یابد . بر بالای این ورودی ، تابلویی با این نوشته ، نصب شده است : وقف هیئت حضرت علی اکبر تأسیس 1370 ؛ کوتاه بودن این سردر برای خم شدن دیدارکنندگان در راستای ارج به پیشوازاده است ؛ در کتاب ها آمده که گویا بر بالای این سردر ، نگاشته ای مبنی بر تاریخ و سازنده ی این سازه ، نصب بوده که پس از پرس و جو دریافتم که این نگاشته ، دزدیده شده است . سازه ی حرم ، یک هشت ضلعی منظّم است با دو پنجره در بلندای آن . ضریح ، چوبی و سبز رنگ است و مشبّک . محوّطه ی آرامگاه ، بسیار کوچک است و در سمت جنوبی آن ، یک محراب ، دیده میشود .آرامگاه ، سردابه ندارد .

پیشوازاده علی شکرناب

بخشی از ضریح

7 )) همه ی سازه ی پیشوازاده از بیرون ، بلندتر از رویه ی زمین ، قرار گرفته است . از آرایه های معماری پیشوازاده ، میتوان به این موارد ، اشاره کرد : قطاربندی ، گنبد رک ، پنج و سه و آجرکاری خفته و رفته .

پیشوازاده علی شکرناب

بخش هلالی ، پنج و سه و بخش پایین آن ، آجرکاری خفته و رفته است .

پیشوازاده علی شکرناب

قطاربندی

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

یک دیدگاه

  1. چه امام زاده ساده و کوچیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.