شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / پارس / پیشوازاده سیّدتاج الدّین

پیشوازاده سیّدتاج الدّین

پیشوازاده سیّدتاج الدّین

یکی از زیباترین پیشوازاده های شهر شیراز است که در محلّه های قدیمی این شهر ، قرار گرفته است ؛ محلّه ای پر از کوچه پس کوچه های تنگ و تاریک ؛ محلّه ی سیبویّه . سردر پیشوازاده ، دارای کاشی کاری های فوق العاده زیبا و چشمنوازیست ؛ با رنگ های شاد صفوی و نگاره ای از یکی از پیشوایان دینی شیعه بر بالای آن . شبستان و گنبد پیشوازاده نیز بسیار دلنشین و هنرمندانه هستند . آن چه که در این پیشوازاده ، چشم ها را خیره و دل ها را جادو مینماید ، رنگارنگی ساختمان آن جاست . دو تن از بزرگان شیعه به نام های سیّدتاج الدّین از نوادگان ابوالفضل العبّاس و سیّدمحمّد از نوادگان پیشوای دوم شیعه در این جا خفته اند .

پیشوازاده سیّدتاج الدّین

شرح حال سیّدتاج الدّین :

سیّدتاج الدّین با پنج میانحی به پیشوای یکم میرسد .

سیّدتاج الدّین پسر جعفر پسر فضل پسر حسن پسر عبیدالله پسر عبّاس پسر علی پسر ابی طالب .

سیّدتاج الدّین همراه با کاروان شاه چراغ در سال 203 کوچی ماهی توسّط قتلغ خان ، حاکم وقت پارس به دستور مأمون ، جانشین عبّاسی ، کشته میشود .

پیشوازاده سیّدمحمّد پسر حسن مثنی ، نوه ی فاطمه ی زهرا و پسر پیشوا حسن مجتبی که با سه میانجی به علی میرسد . وی در کنار سیّدتاج الدّین به خاک سپرده شده است .

سردر ورودی در سال 1310 ، کاشی کاری شده و کاشی کاری گنبد در سال 1374 به پایان رسیده است . آیینه کاری و بازسازی های آرامگاه در سال 1376 ، انجام یافته است .

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.