پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانه / استان ها / پارس / نقش برجسته های تنگ چوگان

نقش برجسته های تنگ چوگان

نقش برجسته های تنگ چوگان

رو به روی شهر تاریخی بیشاپور و در کناره ی راه ، میتوانید یکی از آثار تاریخی زیبای ایرانی را ببینید . نقش برجسته هایی که بر دل سنگ های استوار و در کناره ی رودخانه ای که در تنگه ی چوگان ، روان است ، کنده کاری شده اند و بسیار زیبا هستند .

نقش برجسته های تنگ چوگان

تاج ستانی شاپور یکم ، پادشاه ساسانی :

شاپور یکم در سمت راست ، حلقه ی شهریاری و توانمندی را از مظهر اهورامزدا که در سمت چپ ، سوار بر اسب است ، دریافت میکند . در زیر پای اسب پادشاه ، دشمن شکست خورده ، گردیانوس ، امپراتور روم و در زیر پای اسب اهورامزدا ، اهریمن ، کنده کاری شده است . در مرکز نقش ، فیلیپ عرب ، دست نشانده ی شاپور یکم ، زانو زده ، درخواست صلح و بخشش دارد .

نقش برجسته های تنگ چوگان

نقش پیروزی شاپور یکم بر امپراتوران رومی :

در مرکز نقش ، صحنه ی پیروزی شاپور بر گردیانوس کشته شده ، والرین دربند و فیلیپ دست نشانده ی رومی ، نشان داده شده است . پشت سر پادشاه ، سرداران و بزرگان ساسانی و رو به رو ، دربندان رومی به همراه سربازان ایرانی ، کنده شده است .

نقش برجسته های تنگ چوگان

پیروزی بهرام دوم ، پادشاه ساسانی بر اعراب :

بهرام ، سوار بر اسب و نمایندگان تازیان ، اسب و شتر هدیّه میآورند ؛ در حالی که سرداران ایرانی ، آن ها را راهنمایی میکنند .

نقش برجسته های تنگ چوگان

پیروزی شاپور دوم بر تاراجگران :

این نقش برجسته در دو طبقه و چهار برگه ، تراشیده شده . پادشاه در مرکز و در طبقه ی دوم در حالی که تکیه بر شمشیر دارد به صورت رو به رو ، نشسته است . در سمت چپ ، سرداران به حالت ارجگذاری به سوی شاپور در حال حرکتند و در سمت راست ، سربازان ساسانی ، تاراجگران شکست خورده و دربندان را به حضور پادشاه میآورند .

نقش برجسته های تنگ چوگان

تاج ستانی بهرام یکم ، پادشاه ساسانی :

در این نقش برجسته ، بهرام یکم ، پادشاه ساسانی به سال های 271 تا 277 زادروزی ، حلقه ی شهریاری و پادشاهی را از مظهر اهورامزدا ، دریافت میدارد . زیر پای اسب بهرام یکم ، پادشاه ساسانی ، تصویر بهرام سوم که پس تر ها توسّط نرسی ، پادشاه ساسانی ، نقش گردیده است ، دیده میشود .

نقش برجسته های تنگ چوگان

نقش برجسته های تنگ چوگان

توجّه : نگاره ها به تریتب متن ، قرار ندارند .

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا

روستای خشکنات بالا از مجموعه روستاهای دورافتاده و کم تر شناخته شده ی استان قزوین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.