جمعه 31 فروردین 1403
خانه / استان ها / کردستان / مسجد حاج مولّا آقا

مسجد حاج مولّا آقا

مسجد حاج مولّا آقا ( 19 اردیبهشت 1393 )

علی رضا هاشمی ، یوسف رحیمی ، حسن ترابی و پروین کپورچیان

گردشگر بدپیمان : پیمان سلطانی اصل

مسجد زیبا ، دنج و دلنشین حاج مولّا آقا در خیابان امام خمینی ، کنار ورودی بازار وزیر ، قرار گرفته است . این مسجد کوچک ، از بخش های شبستان اصلی ، محراب ، سرویس بهداشتی و وضوخانه ، تشکیل شده و فاقد مناره و گنبد و دیگر آرایه های معماری است .

مسجد حاج مولّا آقا

شبستان

با هماهنگی ای که با آقای محمود فقیهی به انجام میرسانیم ، وی ، وصیّت نامه ی شخص حاج مولّا آقا را برای دیدن ما آورده و از روی این وصیّت نامه که بر روی کاغذهای بلند روسی ، نگاشته شده است ، تاریخ ساخت این مسجد را برای ما ، مشخّص مینماید . بر پایه ی این نوشته ی ارزشمند و قدیمی ، تاریخ ساخت این سازه به سال 1276 هجری ماهی بازمیگردد . حاج مولّا آقا ، فقیهی بوده است که هم از دیدگاه دینداری و هم از دیدگاه ثروت ، در هنگامه ی خود ، نام آور بوده است . وی با بخشی از سرمایه ی خویش ، این مسجد را میسازد ؛ مسجدی که سازه ی آن تا نیمه های خیابان امام خمینی امروزی ، کشیده میشده است که پس تر ها و در هنگامه ی پهلوی برای ساخت خیابان ، این بخش از خود را از دست میدهد . حاج مولّا آقا که احمد ، نام داشته است در وصیّت نامه ی خود به وقف و نگه داری این مسجد ، تأکید ویژه مینماید . خود وصیّت نامه در سال 1305 هجری ماهی ، تنظیم شده و درگذشت حاج مولّا آقای فقیه در سال 1307 هجری ماهی بوده است . بنا بر گفته ی آقای فقیهی ، برخی ، ادّعا دارند که شناسنامه ی واقعی مسجد در محراب آن ، پنهان شده ؛ امری که درستی آن ، هنوز به اثبات نرسیده است .

مسجد حاج مولّا آقا

یوسف ، آقای فقیهی ، من ، میرحسین و حسن

زیردیواره های مسجد که از آجر بوده ، در حدود 20 سال پیش ، با مرمر پوشانده شده است . زیر فضای اصلی یعنی شبستان مسجد ، خالی است تا بر اثر جریان هوا ، خنکا و گرمای آن در فصول گوناگون سال ، تأمین گردد . پیشوایی مسجد را در حدود 40 سال است که آقای خضری بر عهده دارد . نمازهای گروهی نیم روز و شب به همراه مراسم روضه در این مسجد ، برگزار میشود . مسجد ، دارای آب انبار بوده که ویران شده است . کاشی کاری های سردر مسجد ، 6 سال پیش ، انجام شده و کهنای تاریخی ندارند .

مسجد حاج مولّا آقا

حسن ، میرحسین ، پروین و یوسف ؛ سردر

منبری که درون مسجد ، دیده میشود از جنس چوب است و 80 سال کهنا دارد .

مسجد حاج مولّا آقا

منبر چوبی و کهن

فرش های کهن مسجد که با فرش های تازه ، پوشانده شده اند ، به رنگ آبی هستند . اعضای گروه امنای مسجد ، عبارتند از : آقایان محمود فقیهی ، شالّی ، یزدی و وحدانی .

مسجد حاج مولّا آقا

من ، حسن و یوسف

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.