جمعه 10 فروردین 1403
خانه / ستیغ ها / ستیغ دو خاله

ستیغ دو خاله

1 )) از قزوین تا پای کوه دوخاله ، یک ساعت و سیزده دقیقه و 46 کیلومتر فاصله است . این کوه زیبا در نزدیکی شهر آقابابا ، قرار دارد و برای رسیدن به پای کوه ، باید وارد کهن راه رشت شد و پس از گذر از محمودآباد نمونه ، حسین آباد ، آقابابا ، کیخنان و مرتضی آباد به یک دوراهی میرسیم که به سمت چپ میرویم . از امیرآباد که بگذریم به روستای کوچک خرکان میرسیم ؛ خودروی سواری ، بالاتر از این روستا نمیرود . خودرو را در این جا ، نگه میداریم و کوهنوردی را آغاز میکنیم .

2 )) از این جا تا ستیغ با استراحت های کوتاه چند دقیقه ای ، حدود دو ساعت و 45 دقیقه زمان میبرد و به جز پایان راه که سنگی و دشوار است ، مجموعه ی راه ، بسیار زیبا و دلفریب میباشد . در راه ، مار ، سرگین غلطان ، گراز و انواع حشرات و پرندگان را میبینیم . در حال استراحت در شکاف یک سنگ بزرگ بودیم که گرازی تنومند از شکاف ، بیرون آمد و با سرعت گریخت .

3 )) بلندای کوه دوخاله در میانه ی دو افراشته ی سنگی آن ، بر پایه ی جی پی اس ، 2219 متر میباشد . نقطه ی جی پی اسی آن : 39 UTM       0391603 S 4042012

4 )) دلیل نام گذاری آن ، دو افراشته ی زیبا و سنگی هستند که بر فراز ستیغ ، دیده میشوند و همانند دو خال بر روی کوه ، تعبیر شده اند .

5 )) راه دیگری برای دسترسی به ستیغ هست که بسیار ساده تر و روان تر میباشد که درست از راه مخالف روستای خرکان ، میگذرد .

1 (1)

این پروانه ی زیبا را در راه برگشت از ستیغ دیدیم .

1 (2)

ستیغ زیبای دو خاله

1 (3)

میرحسین ، این مار را در راه بالاروی دید .

1 (4)

پایین تر از ستیغ ، تخته سنگی ، قرار داشت که این نگاره را بر روی آن گرفتم .

1 (5)

بر فراز ستیغ

1 (6)

میرحسین در راه بالا رفتن از ستیغ

1 (8)

این دریاچه ی زیبا و طبیعی در راه روستاهای اطراف ستیغ ، دیده میشود .

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

به سوی مازندران

به سوی مازندران

به سوی مازندران هم راه با دوست و هم سفر عزیزم ، مرصاد به سوی …

3 دیدگاه

  1. آقای هاشمی ممنون از توضیحات کاملتون. بسیار عالی

  2. بسیار زیبا و عالی تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.