شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / استان ها / زنگان / سازه ی تاریخی چلبی اوغلی

سازه ی تاریخی چلبی اوغلی

علّت انتخاب : آشنایی با اعتقادات صوفیّه

نشانی : از سمت زنجان به سلطانیّه ، گوشه ی سمت چپ خیابان اصلی سلطانیّه

یکی از نامدارترین طریقه های ایران در سده های هشتم و نهم هجری ، صوفیّه ، نام داشت که از نامدارترین پیروان آن ، میتوان از سراینده ی بزرگ ایرانی ، مولوی ، نام برد . مولوی و شاگردان او در جاهایی همانند سازه ی کنونی چلبی اوغلی به زندگی و ادای فرایض صوفیگرانه ی خویش میپرداخته اند .

چلبی اوغلی که خود در این جا ، به خاک سپرده شده است ، از فرزندان مولانا جلال الدّین رومی بوده است . پیروان صوفیّه در حیاط این مجموعه که دور تا دور آن ، اتاق هایی است که به ترتیب درجه ی صوفی مسلکان ، رتبه بندی شده اند ، به پای کوبی عارفانه یا همان مراسم سماع میپرداخته اند . درون محوّطه که پیرامون گنبد ، کشیده و ساخته شده است ، آجرکاری های زیبایی به چشم میخورد . در این آجرکاری ها ، نام های علی و محمّد ، بارها و با هنرمندی بسیار ، دیده میشود . پس از بالارفتن از شمار کمی پلّه ی بلند به درون سازه ، گام مینهیم . گویا در سردابه ی این سازه ، گور چلبی اوغلی است که کاوشگران و باستان شناسان ، هم چنان در پی یافتن آن هستند . از درون سازه به بالای گنبد نیز راه هست ؛ ولی به علّت مخاطره آمیز بودن ، امکان بالارفتن از آن نیست .

سازه ی تاریخی چلبی اوغلی

سازه ی تاریخی چلبی اوغلی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.