جمعه 31 فروردین 1403
خانه / خیابان ها / خیابان کوروش

خیابان کوروش

خیابان کوروش

خیابان کوروش ، یکی از خیابان های قزوین است که در دوره ی پهلوی دوم ، کشیده و ساخته شده است . آغاز این خیابان از سمت خاور ، تقاطع عالی قاپو و پایان آن به سمت باختر و تقاطع اسدآبادی است . پیش ترها پایان خیابان کوروش به سه راه مولوی میرسید که چند سال پیش ، طرح گسترش خیابان کوروش ، کلید خورد و امتداد آن را به تقاطع اسدآبادی کشاند .

خیابان کوروش

نام خیابان کوروش را پس از انقلاب 1357 به شهیدانصاری ، تغییر دادند ؛ انصاری را نخستین جان باخته ی آخوند قزوینی در جنگ با عراق میشناسند ولی بیش تر مردم ، هم چنان نام این خیابان را به نام پیشین یعنی کوروش ، بیان میدارند ؛ پادشاه کهن ایرانی و بنیانگذار زنجیره ی حکومتی هخامنشیان .

خیابان کوروش

بیش تر مغازه ها و مراکز بازرگانی خیابان کوروش را کلی فروش ها و بنکداران ، تشکیل میدهند . یکی از راه های فرعی بازار قزوین نیز از همین خیابان ، شعبه میگیرد .

خیابان کوروش

از مراکز مهم این خیابان ، میتوان به یک آب انبار بر سر چهارراه مولوی ، حسینیه ی زوارالحسین ، مسجد آقامعصوم ،کوچه ی مهم صالحیه ، مسجد هفت در ، امام زاده اسماعیل و سازمان تاکسیرانی ، اشاره کرد . کوچه ی صالحیه ، یادآور خاطرات دوران نوجوانی ام و مادربزرگ نازنینم هست ؛ خانه ی مادربزرگ من ، امروزه به بخشی از خیابان کوروش ، تبدیل شده و در زیر خروارها خاک و آسفالت ، مدفون گشته است .

خیابان کوروش

خیابان کوروش

خیابان کوروش

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.